Δευτέρα 18 Αυγούστου 2025

Η πρώτη βαθμολογία του ΕΣΥ Οι απαντήσεις νοσηλευομένων για τις υπηρεσίες των νοσοκομείων και πώς θα αξιοποιηθούν

      Με υψηλό βαθμό αξιολογούν τα νοσοκομεία του ΕΣΥ τρεις στους τέσσερις ασθενείς που δέχθηκαν τις υπηρεσίες τους. Στα θετικά των νοσοκομείων κρίνεται, μεταξύ άλλων, η ευγένεια του προσωπικού, η εμπιστοσύνη που εμπνέουν οι θεράποντες ιατροί και οι κατανοητές οδηγίες που έλαβαν οι νοσηλευθέντες για το τι πρέπει ή δεν πρέπει να κάνουν μετά τη νοσηλεία τους. Στη συντριπτική πλειονότητά τους, δε, οι ερωτηθέντες λένε ότι το νοσοκομείο διέθετε εξοπλισμό και γιατρούς με ειδικότητες που μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημά τους.
Χαμηλότερες βαθμολογίες καταγράφονται στην επάρκεια του νοσηλευτικού προσωπικού, στη συμμετοχή των ασθενών στις αποφάσεις για τη θεραπεία τους και στην ενημέρωση από το προσωπικό για κοινωνικές υπηρεσίες και διαθέσιμα επιδόματα που μπορούν να λάβουν βγαίνοντας από το νοσοκομείο.
   Aυτά είναι ορισμένα συμπεράσματα από την ανάλυση των πρώτων αποτελεσμάτων της αξιολόγησης των νοσοκομείων του ΕΣΥ από τους ίδιους τους χρήστες των υπηρεσιών τους, τα οποία παρουσιάζει σήμερα η «Κ». Το νέο σύστημα αξιολόγησης έγινε με πρωτοβουλία του υπουργού Υγείας Αδώνιδος Γεωργιάδη και τη συμβολή του υφυπουργού Μάριου Θεμιστοκλέους και της γενικής γραμματέως Υπηρεσιών Υγείας Λίλιαν Βιλδιρίδη, που ανέλαβαν το τεχνικό σκέλος του έργου από πλευράς υπουργείου Υγείας.
Με sms
   Η διαδικασία αξιολόγησης ξεκινάει με την αποστολή sms σε ασθενείς που έχουν λάβει εξιτήριο από δημόσιο νοσοκομείο, με την εξαίρεση –προς το παρόν– όσων έχουν νοσηλευτεί σε παιδιατρικές, ογκολογικές και ψυχιατρικές κλινικές. Με το sms οι ασθενείς λαμβάνουν έναν μοναδικό σύνδεσμο που οδηγεί σε ένα ερωτηματολόγιο με 35 ερωτήσεις σε οκτώ άξονες – «θεματικές», για την εμπειρία τους στη διάρκεια της νοσηλείας.
    Από τις 14 έως τις 30 Ιουλίου είχαν απαντηθεί 3.082 ερωτηματολόγια από νοσηλευθέντες σε 92 νοσοκομεία και 447 κλινικές του ΕΣΥ. O μέσος όρος ικανοποίησης από τις υπηρεσίες που έλαβαν είναι 4,06 με άριστα το 5 (με βάση τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που εμπεριέχουν βαθμολογία). Οσον αφορά τη συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας τους από τη νοσηλεία, το 75% τη χαρακτήρισε καλή ή πολύ καλή, το 16% μέτρια και το 9% κακή.
    Τέσσερις στους δέκα (40%) είχαν προγραμματισμένη νοσηλεία, ενώ οι υπόλοιποι (60%) έκαναν εισαγωγή μέσω τμήματος επειγόντων περιστατικών. Το 47% υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση κατά τη διάρκεια της νοσηλείας.
Χωρίς νοσηλευτές
    Περισσότεροι από εννέα στους δέκα (93%) δήλωσαν ότι το νοσοκομείο διέθετε γιατρούς με τις ειδικότητες που ανταποκρίνονται στο πρόβλημα της υγείας τους. Αντιθέτως, στην ερώτηση για την επάρκεια του νοσηλευτικού προσωπικού καταγράφηκε ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά θετικής αξιολόγησης: 59% των ασθενών δήλωσαν ότι το νοσηλευτικό προσωπικό που ήταν υπεύθυνο για τη φροντίδα τους επαρκούσε.
Καλές εντυπώσεις άφησε στους ασθενείς η επαφή με το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό: σχεδόν εννέα στους δέκα (88%) δήλωσαν ότι οι γιατροί τούς αντιμετώπιζαν με ευγένεια και σεβασμό (το αντίστοιχο ποσοστό για τους νοσηλευτές είναι 83%), 83% ότι οι γιατροί τούς έδιναν κατανοητές απαντήσεις και 73% ότι τους αφιέρωναν αρκετό χρόνο. Το 85% δήλωσε ότι είχε εμπιστοσύνη στους θεράποντες ιατρούς.
Εβαλαν καλό βαθμό – O μέσος όρος ικανοποίησης από τις υπηρεσίες που έλαβαν οι ασθενείς σε 92 νοσοκομεία είναι 4,06 με άριστα το 5.
    Εκεί όπου φαίνεται ότι χρειάζεται βελτίωση είναι στο σκέλος της συμμετοχής των ασθενών στη λήψη αποφάσεων. Το 70% των νοσηλευθέντων απάντησε ότι ενημερώθηκε για τους κινδύνους και τις επιπλοκές της ιατρικής πράξης στην οποία θα υποβαλλόταν καθώς και για τις διαθέσιμες εναλλακτικές. Το ερώτημα είναι τι γίνεται με το άλλο 30% των ασθενών. Και μόλις 61% είπαν ότι συμμετείχαν στη διαμόρφωση των αποφάσεων για τη θεραπεία τους. Οσον αφορά την ενημέρωση κατά την έξοδο από το νοσοκομείο, εννέα στους δέκα έλαβαν κατανοητές οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν, όμως το 29% δεν έλαβε ενημέρωση για κοινωνικές υπηρεσίες ή τον τρόπο διεκδίκησης διαθέσιμων επιδομάτων που μπορούσε να λάβει.
    Πάντως, τα πρώτα αποτελέσματα της αξιολόγησης από τους ασθενείς δίνουν μια καλύτερη εικόνα για το ΕΣΥ από αυτήν που εκφράζει ο γενικός πληθυσμός, δικαιώνοντας έτσι την ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Στην πρόσφατη παρουσίαση του νέου συστήματος αξιολόγησης ο κ. Γεωργιάδης είχε εμφανιστεί πεπεισμένος ότι η τελική κρίση των ασθενών για το ΕΣΥ θα είναι πολύ καλύτερη από την εικόνα στις δημοσκοπήσεις.
    Οπως ανέφερε, «οι δημοσκοπήσεις αποτελούν κρίση προσδοκιών. Και εκεί μπαίνουν και διάφορα κριτήρια συμπάθειας ή αντιπάθειας στον υπουργό, στην κυβέρνηση, στον πρωθυπουργό, στο κόμμα κ.τ.λ. Η αξιολόγηση που εφαρμόζουμε, επειδή αφαιρεί όλα αυτά τα φίλτρα και μπαίνει στην πραγματικότητα των νοσοκομείων, θα βγάλει πολύ καλύτερη εικόνα».
    Το σκεπτικό πίσω από το νέο σύστημα αξιολόγησης είναι να δώσει δύναμη στη φωνή αυτών που κάνουν χρήση των υπηρεσιών του ΕΣΥ και ακολούθως να δώσει στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας την πραγματική εικόνα για τις υπηρεσίες που λαμβάνουν οι ασθενείς σε επίπεδο νοσοκομείου και κλινικής, προκειμένου να γίνουν και βελτιώσεις όπου παρατηρούνται προβλήματα. Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, πρόκειται κατ’ ουσίαν για ένα εργαλείο διοίκησης.
Ζητούνται νοσηλευτές – Μόλις 59% των ασθενών έκριναν ότι ήταν επαρκές το νοσηλευτικό προσωπικό που ήταν υπεύθυνο για τη φροντίδα τους.
Προς τους διοικητές
   Βάσει των απαντήσεων των ασθενών προκύπτει βαθμολογία ανά άξονα αξιολόγησης, ανά νοσοκομείο και ανά κλινική. Εάν οι ασθενείς βαθμολογούν μέτρια ή και χαμηλότερα σε κάποιον άξονα το νοσοκομείο, ο διοικητής του πρέπει να κάνει τις απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες. Εάν αυτό δεν γίνει, θα υπάρξουν κυρώσεις. Αντιθέτως, τα νοσοκομεία με καλές βαθμολογίες θα επιβραβεύονται.
   Οι διοικητές των υγειονομικών περιφερειών οφείλουν να ενισχύουν τα νοσοκομεία αρμοδιότητάς τους όπου απαιτείται με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Και το υπουργείο Υγείας θα διασφαλίζει ότι τα δεδομένα αξιοποιούνται σωστά και φτάνουν εκεί όπου είναι απαραίτητο, ώστε η ανατροφοδότηση να μην παραμείνει απλώς μια καταγραφή. Οι βαθμολογίες θα παρακολουθούνται συστηματικά και διαχρονικά, ενώ θα γίνεται αποτίμηση της πορείας αλλά και συγκρίσεις μεταξύ διαφορετικών νοσοκομείων και κλινικών. Μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης είχε δηλώσει ότι θα δημοσιοποιούνται τα «σκορ» δυσαρέσκειας ή ευαρέσκειας των ασθενών, ώστε «να ενισχυθεί η ευγενής άμιλλα μεταξύ των νοσοκομείων».
    Πάντως, για να μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα από την αξιολόγηση ειδικά σε επίπεδο κλινικών, θα πρέπει να αυξηθεί η συμμετοχή των ασθενών σε αυτήν. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υγείας, έως τώρα το ποσοστό συμμετοχής φτάνει το 25%, όταν διεθνώς θεωρείται το 5% ως επιτυχής έναρξη για αντίστοιχα συστήματα. «Η συμμετοχή έως σήμερα αποτελεί ικανοποιητική βάση για την έναρξη της αξιολόγησης, πλην όμως καθίσταται αναγκαία η αύξηση του δείγματος, ώστε να μπορεί να γίνει περαιτέρω ανάλυση και για νοσοκομεία και επιμέρους κλινικές», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Κοινή μεθοδολογία
   Σημειώνεται ότι και στο παρελθόν αρκετά νοσοκομεία πραγματοποίησαν εσωτερικές έρευνες ικανοποίησης των νοσηλευομένων, με διαφορετικά όμως ερωτηματολόγια το καθένα και διαφορετικό τρόπο συμμετοχής των ασθενών σε αυτές. Εφόσον δεν είχαν κοινή μεθοδολογία, δεν υπήρχε η δυνατότητα δευτερογενούς επεξεργασίας των δεδομένων αυτών των μελετών, κεντρικής παρακολούθησης των αποτελεσμάτων και παρεμβάσεων βελτίωσης των υπηρεσιών.
Αναδημοσίευση από https://www.kathimerini.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Καθυστερεί η διαδικασία στο Νοσοκομείο “Αγιος Ανδρέας”

     Αν και οι διαδικασίες αποκατάστασης των ζημιών από την φωτιά στο Νοσοκομείο «Αγιος Ανδρέας» θα είναι γρήγορες, αργεί η διερεύνηση για τ...