115 χρόνια έχουν περάσει από την καθιέρωση της μονιμότητας των Δημοσίων Υπαλλήλων με το Σύνταγμα του 1911.
Εισηγητής της καθιέρωσης της μονιμότητας ήταν ο ίδιος ο τότε πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος, αρχηγός του κόμματος των Φιλελευθέρων.
"Η μονιμότης των υπαλλήλων θα διασφαλίσει αφατρίαστον διοίκησιν" είχε πει στην ομιλία του στη Βουλή. Ο Βενιζέλος πίστευε ακράδαντα σε μια ακομμάτιστη διοίκηση, αφού είχε ζήσει τις τραγελαφικές καταστάσεις των προηγούμενων χρόνων, όπου οι Δ.Υ. απολύονταν μόλις άλλαζε η κυβέρνηση και προσλαμβάνονταν άλλοι, κομματικοί φίλοι της νέας κυβέρνησης. Κι είναι γνωστό ότι η πλατεία Κλαυθμώνος πήρε το όνομά της από τις συγκεντρώσεις που έκαναν οι Δημόσιοι Υπάλληλοι που απολύονταν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διάταξη για την καθιέρωση της μονιμότητας ψηφίστηκε ομόφωνα, τότε, από τη Βουλή.
Πέρα από το κόμμα των Φιλελευθέρων του Ελ. Βενιζέλου την ψήφισε και το Λαϊκό κόμμα.
Σε αυτά τα 115 χρόνια ,που ισχύει η μονιμότητα, πέρασαν πολλές κυβερνήσεις από τη χώρα, ακόμα και δικτατορίες, κατοχή, εμφύλιος, αλλά καμιά δεν σκέφτηκε να καταργήσει την μονιμότητα των Δημοσίων Υπαλλήλων.
Μετά, μάλιστα, και την καθιέρωση του ΑΣΕΠ το 1994, με τον Νόμο Πεπονή, και την συμπερίληψή του το 2001 στο Σύνταγμα θα περίμενε κανείς ότι μια τέτοια συζήτηση θα ήταν άκυρη.
Κι όμως δειλά-δειλά μετά το 2000 κι ιδιαίτερα στα μνημονιακά χρόνια άρχισαν να θεριεύουν οι συζητήσεις για την άρση της μονιμότητας των Δ.Υ, προκειμένου να "αρθούν οι παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης."
Ποιος δεν θυμάται, αλήθεια, την λαϊκίστικη δήλωση του τότε υπουργού Ανδρέα Λοβέρδου, το 2011, που επί λέξει είχε πει " 1.000.000 Δ.Υ. ταλαιπωρούν 10.000.000 πολίτες", δήλωση που έριξε νερό στον μύλο του κοινωνικού αυτοματισμού.
Έτσι στα πρώτα μνημονιακά χρόνια υπήρξαν διαθεσιμότητες, υποχρεωτικές μετατάξεις, ακόμα και απολύσεις Δ.Υ.
Η συζήτηση για την άρση της μονιμότητας "ξαναφούντωσε" τελευταία από την ίδια την κυβέρνηση με την πρότασή της για την συνταγματική αναθεώρηση.
Να ξεκαθαρίσουμε, όμως, κάτι.
Πολύς κόσμος νομίζει ότι οι Δ.Υ. δεν απολύονται ποτέ ότι κι αν κάνουν.
Αυτό είναι μια σκόπιμη παραπλάνηση της κοινής γνώμης από τους εκάστοτε κυβερνώντες. Οι Δ.Υ. απολύονται, σύμφωνα με τον Δ.Υ. Κώδικα (Ν3528/07) όταν καταδικαστούν αμετάκλητα για παράβαση καθήκοντος, διαφθορά, χρηματισμό κι άλλες αξιόποινες πράξεις που προβλέπονται, συνολικά 24 τον αριθμό.
Είναι βέβαιο ότι η κυβέρνηση έφερε ξανά το θέμα στις προτάσεις της για την συνταγματική αναθεώρηση, επενδύοντας για μια φορά ακόμη στον κοινωνικό αυτοματισμό. Είχε φροντίσει, βέβαια, μέσω των φιλικών της ΜΜΕ να δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα. Ποιος δεν θυμάται την περσινή "έρευνα" μεγάλης φιλοκυβερνητικής εφημερίδας η οποία με ένα παραπλανητικό ερώτημα έβγαλε ως αποτέλεσμα, με συντριπτικά ποσοστά, πως οι πολίτες τάσσονται υπέρ της κατάργησής της.
Το ερώτημα ήταν: Να απολύονται οι Δημόσιοι Υπάλληλοι που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, υπονοώντας πως, δήθεν, σήμερα δεν απολύονται.
Έχουν καταφέρει, δυστυχώς, σε μεγάλο βαθμό, με τον κοινωνικό αυτοματισμό, να "πείσουν" μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης ότι για τις παθογένειες της Διοίκησης φταίει η μονιμότητα.
Το ότι σήμερα λείπει το 40 έως 50% του προσωπικού σε όλα τα υπουργεία, στον ΕΦΚΑ, στα Νοσοκομεία, στην Εκπαίδευση παντού δεν τους απασχολεί. Το ότι η χώρα μας κατέχει την πρώτη θέση στην πολυνομία και στις εφαρμοστικές εγκυκλίους -1350 βγήκαν πέρυσι μόνο από την ΑΑΔΕ-σε όλη την Ευρώπη, είναι για τους κυβερνώντες άνευ σημασίας.
Μας λένε δηλαδή ότι αν οι κομματικοί μετακλητοί υπάλληλοι, που προσλαμβάνουν χωρίς άλλα κριτήρια, παρά μόνο κομματικά, οι εκάστοτε υπουργοί-κι έχουν αυξηθεί κατακόρυφα την τελευταία εξαετία-πολλαπλασιασθούν και γενικευθούν, η Δημόσια Διοίκηση θα πηγαίνει καλύτερα. Αστεία πράγματα.
Η κυβέρνηση κι ο πρωθυπουργός επειδή τελευταία "στριμώχτηκαν" πολιτικά προσπαθούν να αλλάξουν ατζέντα. Να εμφανισθούν ως δήθεν μεταρρυθμιστές ,επαναφέροντάς μας στο προ του 1911 καθεστώς. Επενδύουν πάρα πολλά στον κοινωνικό αυτοματισμό. Γι αυτό και χρειάζεται συστηματική προσπάθεια ενημέρωσης της κοινής γνώμης για τις πραγματικές προθέσεις της.
Ευτυχώς, προς το παρόν, η κυβέρνηση, σε αυτά της τα σχέδια, δεν βρήκε κανέναν, ως σύμμαχο, από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Γιατί, ως γνωστόν, η αναθεώρηση του Συντάγματος χρειάζεται 180 ψήφους κι αυτούς δεν τους έχει το κόμμα της Ν.Δ. που κυβερνά.
Αυτό, όμως, δεν την εμποδίζει να ψηφίσει σε αυτή τη βουλή τη σχετική διάταξη με 151 ψήφους και να αναζητήσει συμμάχους στην επόμενη βουλή -180 ψήφους-προκειμένου να περάσει τη διάταξη.
Γι αυτό όλοι πρέπει να είναι σε εγρήγορση.
Γιατί, το μόνο που θα πετύχει τυχόν κατάργηση της μονιμότητας θα είναι η επαναφορά στο καθεστώς φαυλότητας και ημετεροκρατίας που τόσο πλήρωσε ο τόπος.
Δημ. Μπράτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου