Δευτέρα 29 Ιουνίου 2026
To ΕΣΥ δεν είναι πια για… εσένα: Ούτε δημόσια, ούτε δωρεάν Υγεία – Η συστηματική εγκατάλειψη από το κράτος
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας έκλεισε. Ο ασθενής αφέθηκε σχεδόν στην τύχη του, να πληρώνει συνεχώς όλο και περισσότερα από την τσέπη του για να καλύψει τις υγειονομικές του ανάγκες.
Οι υγειονομικοί δείκτες κατέρρευσαν, μετά τα μνημόνια και τη διαχείριση της πανδημίας, αφήνοντας πίσω τους μία μόνιμη ανθρωπιστική κρίση.
Αυτή είναι η σημερινή πραγματικότητα. Τίποτα δεν θυμίζει τη δημόσια, δωρεάν, καθολική και προσβάσιμη υγεία για όλους. Παρόλο που οι πολίτες συνεχίζουν υποχρεωτικά να πληρώνουν για τη… δωρεάν υγεία τους μέσα από τη φορολογία και τις εισφορές τους.
Σε αυτό το βαριά τραυματισμένο πλαίσιο, κάτω από συνθήκες γενικευμένης όξυνσης των προβλημάτων, με τα νοσοκομεία να πατούν σε τεντωμένο σκοινί, η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχειρεί την αντιστροφή της πραγματικότητας, ισχυριζόμενη ότι «το Εθνικό Σύστημα Υγείας είναι στα καλύτερά του», ότι «έχουν γίνει προσλήψεις προσωπικού» και ότι «η χρηματοδότηση των δημόσιων νοσοκομείων έχει αυξηθεί κατακόρυφα».
Απέναντι στο κυβερνητικό αφήγημα για τα δημόσια νοσοκομεία, με τον υπουργό Υγείας Αδ. Γεωργιάδη να προπαγανδίζει διαρκώς ότι «το ΕΣΥ άλλαξε», «γίνονται βήματα και τα προβλήματα μειώνονται» και τον ίδιο τον πρωθυπουργό να αυτοαξιολογεί την κυβέρνησή του ως «συνεπή στις δεσμεύσεις που είχε δώσει», να μιλάει για «πρόοδο» στον «κεντρικό πυλώνα της κυβερνητικής πολιτικής» που είναι «η δημόσια Υγεία και το ΕΣΥ», στέκεται το ίδιο το δημόσιο σύστημα υγείας που αντέχει χάρη στην αυτοθυσία, το φιλότιμο και τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του λιγοστού ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, αφού από αυτό λείπουν 6.500 ειδικευμένοι νοσοκομειακοί γιατροί με βάση τους οργανισμούς του ίδιου του υπουργείου και 20.000 λοιπό προσωπικό.
Η δημόσια δαπάνη υγείας στην Ελλάδα παρέμεινε την τελευταία δεκαετία περίπου 2-3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που μεταφέρει μεγαλύτερο οικονομικό βάρος στα νοικοκυριά και εξηγεί τις υψηλές ιδιωτικές πληρωμές των ασθενών.
Το 2023 το Δημόσιο κάλυπτε μόλις 61% της συνολικής δαπάνης υγείας, όταν ο μέσος όρος της Ε.Ε. ήταν 80%. Αντίστοιχα, οι άμεσες πληρωμές των νοικοκυριών έφταναν το 34% της συνολικής δαπάνης, υπερδιπλάσιες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (~15%-20%).
Αναγκάζονται να στραφούν στον ιδιωτικό τομέα
«Πήγα ιδιωτικά γιατί δεν άντεχα άλλο». Η Μαρία, 63 ετών, συνταξιούχος από τη Θεσσαλονίκη, περίμενε σχεδόν έναν χρόνο για χειρουργική επέμβαση στο ισχίο. «Στην αρχή μού είπαν τέσσερις μήνες. Μετά οκτώ. Στο τέλος έφτασα στους έντεκα. Δεν μπορούσα να περπατήσω. Δανείστηκα χρήματα από τα παιδιά μου και πήγα σε ιδιωτική κλινική», εξηγεί στην «Εφ.Συν.».
Η ιστορία της δεν αποτελεί εξαίρεση. Οι ενώσεις ασθενών αναφέρουν συστηματικά περιπτώσεις ανθρώπων που στρέφονται στον ιδιωτικό τομέα, όχι από επιλογή αλλά από ανάγκη, καθώς η αναμονή θεωρείται απαγορευτική για την καθημερινότητά τους ή για την εξέλιξη της υγείας τους.
Το 21,9% των κατοίκων της χώρας μας, σύμφωνα με τη Eurostat, δήλωσε ότι δεν έλαβε την απαραίτητη ιατρική εξέταση ή θεραπεία εξαιτίας κόστους, μεγάλων λιστών αναμονής ή δυσκολίας πρόσβασης. Ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι μόλις 3,6%.
Οι άρρωστοι εξαναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους. Ενα από τα πιο επίμονα χαρακτηριστικά του ελληνικού συστήματος υγείας είναι το υψηλό ποσοστό ιδιωτικών πληρωμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του OECD Health at a Glance Europe, περίπου το 30,6% των συνολικών δαπανών υγείας στην Ελλάδα καλύπτεται άμεσα από τα νοικοκυριά, ποσοστό υπερδιπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Το γήρας
Η γήρανση του πληθυσμού αυξάνει την πίεση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, περισσότερο από το 23% του πληθυσμού είναι ηλικίας άνω των 65 ετών.
Η γήρανση του πληθυσμού αυξάνει:
- τη χρήση υπηρεσιών υγείας,
- τη φαρμακευτική κατανάλωση,
- τις ανάγκες για χρόνιες θεραπείες,
- τη ζήτηση για νοσοκομειακή περίθαλψη.
Η δημόσια συζήτηση για την υγεία επικεντρώνεται συχνά στους προϋπολογισμούς, στις προσλήψεις ή στις κτιριακές υποδομές. Για τον ασθενή όμως το ζήτημα είναι πολύ πιο απλό. Πόσο θα περιμένει; Πόσο θα πληρώσει; Θα λάβει τη φροντίδα που χρειάζεται τη στιγμή που τη χρειάζεται;
Οι αριθμοί της Eurostat, του OECD, της ΕΛΣΤΑΤ και του ΙΟΒΕ δείχνουν ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις στην πρόσβαση και στη χρηματοδότηση της υγείας.
Η κυβέρνηση μιλά για ένα «ΕΣΥ που αλλάζει». Οι υγειονομικοί μιλούν για ένα ΕΣΥ που πιέζεται. Οι ασθενείς βιώνουν ένα ΕΣΥ που καταρρέει: συνεχίζουν να περιμένουν σε λίστες, να πληρώνουν συμμετοχές και να αναζητούν την ώρα της αδήριτης ανάγκης διεξόδους εκεί όπου το δημόσιο σύστημα αδυνατεί να ανταποκριθεί.
Αυτό είναι το πιο ακριβό κόστος από όλα: Η ανθρώπινη ζωή απαξιώνεται σε μια χώρα όπου η υγεία αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο κοινωνικό δικαίωμα, αλλά ούτε δημόσια είναι ούτε δωρεάν!
Την ανηφόρα έχουν τραβήξει ξανά τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου σε ιδιώτες και προμηθευτές, που ανήλθαν στα 3,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Ιανουάριος-Νοέμβριος 2025).
Το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών προέρχεται από τον χώρο της Υγείας. Τα δημόσια νοσοκομεία οφείλουν συνολικά 1,683 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατακόρυφα σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2024. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 τα χρέη των νοσοκομείων ανέρχονταν μόλις σε 344 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποτυπώνει τη δραματική επιδείνωση της κατάστασης.
ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΨΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Τα τέσσερα βασικά ψέματα πάνω στα οποία στηρίζεται η εικόνα που παρουσιάζει το υπουργείο Υγείας για το πώς «αλλάζει» το ΕΣΥ:
1. Μειώθηκαν τα χειρουργεία.
Αδ. Γεωργιάδης: «Από 88.000 αναμονές άνω των τεσσάρων μηνών, είμαστε στις 31.000».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η μείωση έγινε μόνο στα χαρτιά. Οι λίστες αναμονής δεν είχαν ποτέ επικαιροποιηθεί. Ετσι, διαγράφτηκαν ασθενείς που ήδη είχαν χειρουργηθεί στον ιδιωτικό τομέα ή ήταν σε λίστες δύο νοσοκομείων. Επίσης, με την καθιέρωση της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων διαγράφηκαν και όσοι είχαν τυπικά λάθη στα στοιχεία τους (ΑΜΚΑ, τηλέφωνο, ορθογραφία). Καμία κλειστή αίθουσα δεν άνοιξε, νέο προσωπικό δεν προσλήφθηκε. Το μόνο που κατόρθωσε η κυβέρνηση είναι να εισαγάγει τον θεσμό των απογευματινών –επί πληρωμή– χειρουργείων.
2. Μειώθηκε ο χρόνος αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ).
Αδ. Γεωργιάδης: «Μειώσαμε τον μέσο χρόνο κατά 40%, από τις 10 στις 5,5 ώρες».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Δεν υπήρξε ποτέ επίσημη μέτρηση αναμονών. Το «βραχιολάκι» που φοράμε πλέον σε ορισμένα ΤΕΠ μπορεί να μετρά τον χρόνο, αλλά δεν μειώνει αναμονές, οι οποίες έχουν φτάσει και τις 22 ώρες. Ο χρόνος θα μειωθεί μόνο αν αυξηθεί ο αριθμός των γιατρών, νοσηλευτών, τραυματιοφορέων, οδηγών ασθενοφόρων, αλλά και των μηχανημάτων, π.χ. αξονικοί τομογράφοι, μαγνητικοί, PET, καθώς και αν δημιουργηθεί σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.
3. Με ένα τηλεφώνημα ή μέσω της πλατφόρμας βρίσκεις άμεσα ραντεβού σε τακτικά ιατρεία.
Αδ. Γεωργιάδης: «Μέσω του 1566 βρίσκεις αμέσως γιατρό».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: «Σε κάποιες ειδικότητες δεν βρίσκεις ραντεβού ούτε πεθαμένος», μας λέει ο 72χρονος κύριος Βασίλης, «γι’ αυτό πάμε και τα πληρώνουμε έξω». Η δημόσια Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας έχει ρημάξει. Το νέο μέτρο της κυβέρνησης που υποχρεώνει όλους τους γιατρούς σε αύξηση των εβδομαδιαίων ραντεβού (με διάρκεια επίσκεψης τα 10 λεπτά!) δεν είναι τίποτα άλλο από υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας και ταυτόχρονη ηθελημένη «άγνοια» (υποτίμηση) για το με τι πραγματικά ασχολείται ένας νοσοκομειακός γιατρός (τακτικά ιατρεία, επείγοντα, χειρουργεία, νοσηλευόμενοι κλινικής).
4. Το προσωπικό του ΕΣΥ έχει αυξηθεί.
Αδ. Γεωργιάδης: «Το ΕΣΥ είναι στην καλύτερή του κατάσταση από ποτέ και ως προς τον αριθμό του προσωπικού του».
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Σύμφωνα με το Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού, οι μόνιμοι υγειονομικοί ήταν 76.588 (Δεκέμβριος 2020) και μειώθηκαν σε 71.397 (Μάιος 2025). Δηλαδή 5.000 λιγότεροι σε 5 χρόνια, περίπου 1.000 ανά έτος.
........................................................................................................................................ Διαβάστε ολόκληρο το σχετικό άρθρο στον σύνδεσμο που ακολουθεί: To ΕΣΥ δεν είναι πια για... εσένα: Ούτε δημόσια, ούτε δωρεάν Υγεία - Η συστηματική εγκατάλειψη από το κράτος | Η Εφημερίδα των Συντακτών
Τα αποτελέσματα έρευνας για την 4μερη εργασία, τα οφέλη, η προοπτική και τα νέα δεδομένα
Οδηγός για σύνταξη έως και 7 χρόνια νωρίτερα
Διάφορα Ενδιαφέροντα Δημοσιεύματα
- https://politeianews.gr/patra-stasi-ergasias-ston-agio-andrea-tin-tetarti-17-iouniou-poioi-kladoi-zitoun-entaxi-sta-vae/
- https://www.alfavita.gr/ergasia/550522_ston-pago-ta-oria-ilikias-eos-2030-poioi-asfalismenoi-den-tha-doyn-allages-sti.
- https://www.aftodioikisi.gr/dimosio/adedy-kataggellei-fainomena-enoikiasis-ergazomenon-sto-dimosio/.
- https://www.ieidiseis.gr/oikonomia/796737/ta-kinitra-prooris-syntaxiodotisis-oi-antifaseis-kai-oi-epiptoseis/.
Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026
Η μονιμότητα στο Δημόσιο και η συνταγματική αναθεώρηση
ΑΔΕΔΥ: ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΣΥΣΚΕΨΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 29 ΙΟΥΝΙΟΥ 2026
Στουρνάρας: Οι δημόσιες συντάξεις δεν θα αρκούν στο μέλλον Στις προκλήσεις της δημογραφικής γήρανσης αναφέρεται ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας
Αγώνας δρόμου για τη σύνταξη: Γιατί χιλιάδες ασφαλισμένοι σπεύδουν να κατοχυρώσουν τα σημερινά όρια ηλικίας
- Συνταξιοδότηση στα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης.
- Συνταξιοδότηση στα 67 έτη με τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης.
Διάφορα Ενδιαφέροντα Δημοσιεύματα
- https://www.kathimerini.gr/society/564295453/i-anastasia-kotanidoy-sto-timoni-toy-kesy/.
- https://www.skaipatras.gr/2026/06/22/ag-andreas-i-episimi-thesi-tis-dioikisis-schetika-me-dimosieymata-kai-kataggelies-asthenoys/
- https://www.naftemporiki.gr/health/2125113/ergazomenoi-sto-attikon-68-000-imeres-adeias-kai-pano-apo-10-000-repo-paramenoyn-ofeilomena/.
- https://www.proson.gr/syntaxeis/87840_syntaxeis-gia-goneis-me-anilika-poioi-kleidonoyn-eynoika-oria-ilikias.
Τρίτη 23 Ιουνίου 2026
κουίζ...............
Εργαζόμενοι στο Αττικόν: «68.000 ημέρες άδειας και πάνω από 10.000 ρεπό παραμένουν οφειλόμενα»
Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς με ανήλικα τέκνα στο Δημόσιο για θεμελίωση δικαιώματος, 25ετία, πλασματικά έτη και ευνοϊκά όρια συνταξιοδότησης
- Τον συνολικό χρόνο ασφάλισης που έχουν συμπληρώσει.
- Την ημερομηνία πρώτης υπαγωγής στην ασφάλιση.
- Την ύπαρξη ανήλικου παιδιού κατά τον χρόνο θεμελίωσης του δικαιώματος.
- Τη δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικών ετών.
- Το αν συμφέρει η πλήρης ή η μειωμένη σύνταξη.
Διάφορα Ενδιαφέροντα Δημοσιεύματα
- https://www.aftodioikisi.gr/dimosio/dimosio-pote-diagrafontai-oi-peitharchikes-poines-2/.
- https://www.ethnos.gr/health/article/411977/xemenoynapoprosopikotanosokomeiathsathhnasoiligostesproslhpseiskaitamegalakena.
- https://www.powergame.gr/ikonomia/1372560/mythoi-kai-alitheies-gia-tin-epanafora-tou-13ou-misthou-sto-dimosio/.
- https://www.capital.gr/oikonomia/3999300/pos-tha-anagnoristoun-12-xronia-sta-barea-gia-tous-ugeionomikous-ofeli-mono-sti-meiosi-tou-oriou-ilikias-suntaxiodotisis/.
Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026
Η ομότιμη καθηγήτρια Εντατικολογίας αναλαμβάνει την προεδρία του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας, ενός θεσμικού οργάνου κομβικής σημασίας για τη λειτουργία και τον σχεδιασμό του ΕΣΥ
Οι αρμοδιότητες του
ΚΕΣΥ
Το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας (ΚΕΣΥ) αποτελεί ένα συμβουλευτικό
όργανο σε θέματα δομής και λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, για αυτό και
θεωρείται κρίσιμο για τις όποιες αλλαγές και εγκρίσεις. Σύμφωνα με το υπ.
Υγείας:
·
Εχει ουσιαστική ευθύνη για τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, τον
προσδιορισμό των γενικών στόχων και κατευθύνσεων και τη διαμόρφωση γενικά της
εθνικής στρατηγικής στον τομέα υγείας και την υποβολή των σχετικών προτάσεων
στον υπουργό Υγείας.
·
Γνωμοδοτεί σε κάθε θέμα τρέχουσας πολιτικής, όσον αφορά την υγεία, που
παραπέμπεται σε αυτό και εισηγείται μέτρα για την υλοποίηση των προγραμματικών
στόχων.
·
Παρακολουθεί τη διαδικασία προγραμματισμού, ελέγχει την αποτελεσματικότητα
της εφαρμογής του προγράμματος σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο και
εισηγείται διορθωτικά μέτρα.
·
Εχει κύρια ευθύνη σε κάθε ζήτημα εκπαιδευτικής διαδικασίας των λειτουργών
της υγείας.
Αναδημοσίευση από ΚΑΘΗΜΝΕΡΙΝΗ
-
Την άμεση υλοποίηση της ένταξης των νοσηλευτών, βοηθών νοσηλευτών, οδηγών και βοηθών ασθενοφόρων – διασωστών του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ στα ...
-
Σύνταξη στα 62 αντί στα 67 κατοχυρώνουν χιλιάδες νοσηλευτές και διασώστες των δημοσίων νοσοκομείων με την αναδρομική ένταξή τους στα ...
-
Στο αυτόφωρο παραπέμφθηκαν να δικαστούν ο νοσηλευτής και οι δύο συνοδοί ασθενούς που συνελήφθησαν για το μεταξύ τους επεισόδιο το οποίο φέ...

