Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025

ΑΔΕΔΥ: ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΜΙΣΘΟΔΙΚΕΙΟΥ

     Η απόφαση του Μισθοδικείου συμπλέει προς τη νομολογία που ήδη υφίσταται από την Ολομέλεια του ΣτΕ και τον Άρειο Πάγο αναφορικά με τη συνταγματικότητα της κατάργησης των επιδομάτων εορτών και άδειας δυνάμει του ν. 4093/2012. Η νομική βάση της αγωγής σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης αφορούσε την αντισυνταγματική κατάργηση των επιδομάτων εορτών και άδειας και είχε ως αίτημα την χορήγηση των καταργηθέντων τούτων επιδομάτων για το διάστημα 2021-2023.
      Το Μισθοδικείο υιοθετώντας τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2019 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και άδειας είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα.
     Στο σημείο αυτό πρέπει να παρατηρηθεί ότι δεν φαίνεται με την αγωγή να ζητήθηκε η επαναθεσμοθέτηση των επιδομάτων εορτών και άδειας, αίτημα της πρότυπης δίκης της ΑΔΕΔΥ προς την Ολομέλεια του ΣτΕ,  αλλά η κρίση περί αντισυνταγματικότητας του νόμου 4093/2012, ο οποίος νόμος έχει ήδη κριθεί με δύναμη δεδικασμένου συνταγματικός από την Ολομέλεια του ΣτΕ και από τον Άρειο Πάγο.
   Τα δύο επίσης νομικά κρίσιμα σημεία της απόφασης του Μισθοδικείου έναντι των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2019 φαίνονται να είναι:
- Η συσχέτιση της συνταγματικότητας της κατάργησης των επιδομάτων εορτών και αδείας με την από 22.6.2018 Συμφωνία του EUROGROUP και οι δεσμεύσεις οι σχετικές που αφορούν την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος καθώς και την επίτευξη ετήσιου πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ έως το έτος 2022 και μέσου ετήσιου πλεονάσματος 2,2% του ΑΕΠ κατά την περίοδο 2023-2060. Δηλαδή υπάρχει μια διασύνδεση της διαχρονικής οικονομικής πορείας της Ελλάδας με την υιοθέτηση του καταργητικού μέτρου.
- Η κρίση περί αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης των δικαστικών λειτουργών παρά την κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, με δεδομένο ότι οι αποδοχές των δικαστικών λειτουργών επανήλθαν ως προς το βασικό μισθό και τα επιδόματα του άρθρου 30 περ.Α΄ παρ.3 και 5 του ν.3205/2003 στα επίπεδα προ του ν.4093/2012 και 86 παρ.6 ν.4307/2014. Τούτο δε συντρέχει στην περίπτωση των δημοσίων υπαλλήλων.
    Η απόφαση του Μισθοδικείου δεν μπορεί να αξιοποιηθεί ως κριτήριο για να προεξοφληθεί η απόρριψη της αίτησης πρότυπης δίκης της ΑΔΕΔΥ από την Ολομέλεια του ΣτΕ. Τούτο για τους εξής επιμέρους λόγους:
- Στην δίκη της ΑΔΕΔΥ ζητείται η επαναθεσμοθέτηση των επιδομάτων εορτών και άδειας, λόγω έκλειψης των έκτακτων δημοσιονομικών συνθηκών που επέβαλαν το 2012 την κατάργησή τους. Δεν ζητείται η κρίση περί αντισυνταγματικότητας του ν.4093/2012. 
- Βασικός πυρήνας της νομικής βάσης της αίτησης πρότυπης δίκης της ΑΔΕΔΥ, που φαίνεται ότι θα απασχολήσει το ΣτΕ όπως προέκυψε από την ακροαματική διαδικασία, είναι η Οδηγία 2041/22/ΕΕ. 
-Έτερη νομική βάση αποτελεί η επεκτακτική αρχή της ισότητας, υπό την έννοια της εξίσωσης των κατώτατων μισθών ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, αφού η προβλεπόμενη στον ν.5163/2024 εξίσωση δεν καταλαμβάνει την καταβολή 14 μισθών στο Δημόσιο τομέα όπως ισχύει στον ιδιωτικό.
Αθήνα, 20.6.2025
 Η Νομική Σύμβουλος της ΑΔΕΔΥ
Μαργαρίτα Παναγοπούλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου