Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΟΥΝ Η ΝΕΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΙ 13 ΩΡΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Μετά τον νόμο Χατζηδάκη (ν. 4808/2021) και τον νόμο Γεωργιάδη (ν. 5053/2023), η κυβέρνηση συνεχίζει την επίθεση στον κόσμο της εργασίας με νέο νομοσχέδιο που φέρει τον επιτηδευμένα επικοινωνιακό στην εργαλειοποίηση του τίτλο: «Δίκαιη Εργασία για Όλους – Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη».
  Στην πραγματικότητα κλιμακώνεται η πολιτική της απορρύθμισης του εργατικού δικαίου και της υπονόμευσης των συλλογικών κατακτήσεων, με στόχο την καθιέρωση ενός μοντέλου φτηνής, εντατικοποιημένης και ελαστικής εργασίας, που εξυπηρετεί μόνο τα εργοδοτικά συμφέροντα.
  Η αύξηση των χρονικών ορίων εργασίας, η ρύθμιση της ατομικής διευθέτησης του ωραρίου, η θεσμοθέτηση  13ωρης απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη , η αλλαγή του καθεστώτος χορήγησης της ετήσιας άδειας  συνοδεύονται από τον περιορισμό του χρόνου ανάπαυσης αλλά και την πρόβλεψη για δυνατότητα επέκτασης των υπερωριών ακόμα και στην εκ περιτροπής εργασία.
   Οι συλλογικές συμβάσεις δέχονται ακόμη ένα ισχυρό πλήγμα, το εργατικό δίκαιο για τη συλλογική εργασία αποδυναμώνεται σε ένταση και έκταση πρωτόγνωρη ενώ διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα όπου ο εργαζόμενος θα συντρίβεται σε μια άνιση διαπραγμάτευση η οποία στο νομοσχέδιο παρουσιάζεται ως προϊόν συνεννόησης ανάμεσα σε εργοδότη και εργαζόμενο. Η εργοδοτική αυθαιρεσία ουσιαστικά θωρακίζεται θεσμικά και νομικά σε ένα εργασιακό περιβάλλον όπου έχει ήδη από το 2019 καταργηθεί η υποχρέωση των εργοδοτών να αιτιολογούν απολύσεις που κάνουν.
  Σε ένα ασφαλιστικό σύστημα το οποίο βρίσκεται σε ένα εξαιρετικά δύσκολο σημείο, η κυβέρνηση προχωρά στην κατάργηση των προσαυξήσεων στις ασφαλιστικές εισφορές για υπερεργασία και υπερωρίες.
    Σε μια χώρα όπου οι εργαζόμενες και οι εργαζόμενοι εργάζονται τις περισσότερες ώρες στην Ε.Ε, ενώ ο μέσος ετήσιος πραγματικός μισθός αντιστοιχεί μόλις στο 52% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
   Σε μια κοινωνία όπου το δημογραφικό διαμορφώνεται ως η μεγαλύτερη απειλή για το αύριο, ως το κορυφαίο ζήτημα για το μέλλον της χώρας, δεν μπορούμε να αποδεχτούμε μια εργασιακή πραγματικότητα όπου οι γονείς θα εργάζονται 13 ώρες και δεν θα έχουν χρόνο για τα παιδιά τους παρά μόνο σε στιγμές παρένθεσης.
   Ο κόσμος της εργασίας θα δώσει τη μάχη με ενότητα και ομοψυχία. Στεκόμαστε ως εργαζόμενες και εργαζόμενοι στον Δημόσιο Τομέα στο πλευρό των ανθρώπων που εργάζονται στον Ιδιωτικό Τομέα. Είμαστε στην ίδια όχθη του ποταμού και μοιραζόμαστε κοινές αγωνίες και προβλήματα.  Μαζί θα δώσουμε τη μάχη για αξιοπρέπεια στη ζωή και στην εργασία.
Διεκδικούμε:
- Αξιοπρεπείς αμοιβές για όλες και όλους.
- Σταθερό ημερήσιο ωράριο και πλήρη σεβασμό της εργασιακής και οικογενειακής ζωής.
- Ισχυρές συλλογικές συμβάσεις, κοινωνική προστασία και δημοκρατία στους χώρους δουλειάς.
   Καλούμε κάθε σωματείο, ομοσπονδία και εργαζόμενη/ο να συμμετάσχει ενεργά στην υπεράσπιση κατακτήσεων δεκαετιών.
     Ο δρόμος είναι ένας: Αγώνας – Ενότητα – Αλληλεγγύη.
             Από την ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ

Η Ομιλία του μέλους της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, Μπράτη Δημήτρη, στη ν χθεσινή, Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025, απεργιακή συγκέντρωση διαμαρτυρίας της ΑΔΕΔΥ στο Σύνταγμα

    Δείτε και ακούστε την σχετική ομιλία του μέλους της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, Μπράτη Δημήτρη, στόν σύνδεσμο που ακολουθεί:

https://www.youtube.com/shorts/OFiB0X5qy0M?feature=share

Οι αλλαγές που φέρνει το εργασιακό νομοσχέδιο: Τι προβλέπει για ευέλικτο ωράριο, προσλήψεις εξπρές και υπερωρίες

    «Eργαλεία» μέσω του ευέλικτου ωραρίου για να καλυφθούν οι ανάγκες τόσο των εργαζομένων όσο και των επιχειρήσεων δίνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας το οποίο τίθεται σε δημόσια διαβούλευση.
    Παράλληλα οι προσλήψεις – εξπρές και οι αποχωρήσεις με ένα κλικ είναι τα κεντρικά σημεία της απλοποίησης των διαδικασιών ώστε η «χαρτούρα» να αντικατασταθεί από την ψηφιακή λειτουργία.
     Σημαντική είναι η διάταξη για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας σε εβδομαδιαία, μηνιαία ή και ετήσια βάση η οποία επιτρέπει μεγαλύτερες ελευθερίες για τους εργαζόμενους παραδείγματος χάρη τη δυνατότητα για έναν εργαζόμενο γονέα να εργάζεται 4 ημέρες την εβδομάδα και να είναι με το παιδί του την 5η ημέρα για όλο τον χρόνο, και όχι μόνο για ένα εξάμηνο που ισχύει σήμερα.
    Επιπλέον προβλέπεται: 
α) η δυνατότητα του εργαζομένου να απασχοληθεί στην εκ περιτροπής εργασία – εφόσον το επιθυμεί – σε υπερωρία με αποδοχές προσαυξημένες κατά 40% (π.χ. σε εργασία 4 ημερών την εβδομάδα),
β) η δυνατότητα να εργαστεί έως 13 ώρες την ημέρα (κατ΄ εξαίρεση) σε έναν εργοδότη με προσαύξηση 40% στην αμοιβή.
     Η χρήση του ευέλικτου ωραρίου, όπως κατηγορηματικά επισημαίνει η ηγεσία του υπουργείου εργασίας σε καμία περίπτωση δεν ανατρέπει τα δικαιώματα των εργαζομένων για 8ωρο και 40ωρο την εβδομάδα, τα οποία τουναντίον ενισχύονται μέσω της χρήσης της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Προϋπόθεση αποτελεί η συναίνεση του εργαζόμενου και η τήρηση των προβλεπομένων από το νόμο ως προς τον ημερήσιο χρόνο ανάπαυσης (11 ώρες) , τον εβδομαδιαίο χρόνο εργασίας (40 ώρες) καθώς και ως προς την προσαύξηση του μισθού. Σε περίπτωση που συνυπολογιστούν οι τυχόν πραγματοποιηθείσες ώρες υπερεργασίας και νόμιμης υπερωρίας, με προσαύξηση 40% στην αμοιβή ο ανωτέρω μέσος όρος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις 48 ώρες εβδομαδιαίως, κατ’ ανώτατο για 4 μήνες.
   Η άρνηση της υπερωρίας από την πλευρά του εργαζόμενου, θα θεωρείται μη αποδεκτός λόγος καταγγελίας μιας σύμβασης από τον εργοδότη και θα απορρίπτεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας.
    Στόχος είναι, να υπάρξει ένα αντίμετρο, στην επέκταση κατά μίας ώρας των υπερωριών, που υπό προϋποθέσεις, θα μπορούν να αποφέρουν έως και 13 ώρες εργασίας στον ίδιο εργοδότη. Συνδυαστικά, θα ορίζεται ρητά, πως το 13άωρο για να εφαρμοστεί θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει διάλειμμα εντός του πρώτου 8αώρου εργασίας.
    Έως σήμερα, πέραν του 8αώρου, είναι θεσμοθετημένη η 9η ώρα εργασίας, που θεωρείται υπερεργασία, συν τρεις επιπλέον ώρες, μέχρι τη 12η, που θεωρούνται υπερωρίες. Εφεξής θα είναι τέσσερις οι επιπλέον ώρες που θα μπορούν να προστίθενται στο καθημερινό ωράριο, για να προκύπτει το ανώτερο όριο των 13 ωρών εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, στο σχέδιο νόμου θα ορίζεται πως διατηρούνται οι 48 ώρες υπερωρίας στο τετράμηνο και οι 150 ώρες υπερωρίας σε ετήσια βάση, ως ανώτατο επιτρεπτό όριο. Οι προσαυξήσεις, τόσο ως προς την υπερεργασία, όσο και ως προς την υπερωρία, διατηρούνται.
Πιο αναλυτικά:
1. Επιτάχυνση προσλήψεων: Εφεξής η αναγγελία πρόσληψης θα μπορεί να ολοκληρώνεται με χρήση ενός μόνο εγγράφου, αντί τεσσάρων όπως γίνεται έως τώρα. Θα μπορεί να πραγματοποιείται fast track πρόσληψη, μέσω εφαρμογής από κινητό, για επείγουσες ανάγκες της επιχείρησης, για εργασία έως δύο ημερών. Επίσης, δημιουργείται συγκεντρωτικό ψηφιακό αρχείο για τον εργαζόμενο και δυνατότητα ειδοποιήσεων μέσω του myErgani. Για πρώτη φορά, ενεργοποιείται εφαρμογή για κινητά σε εργοδότες, αντίστοιχη με το myErgani για εργαζόμενους, για τη διαχείριση όλων των ζητημάτων εργασιακών σχέσεων.
2. Μείωση γραφειοκρατίας: Καταργούνται έντυπα που περιέχουν πληροφορίες που ήδη έχουν υποβληθεί, ηλεκτρονικά. Σε αυτή την κατηγορία βρίσκονται το βιβλίο αδειών, ο ετήσιος πίνακας αδειών (Ε11) και ο ετήσιος πίνακας προσωπικού (Ε4). Διευθετούνται πρακτικά ζητήματα εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας. Θα παρέχεται η δυνατότητα ευέλικτης προσέλευσης έως 120 λεπτά, κατόπιν συμφωνίας, κατοχυρώνεται χρόνος προετοιμασίας (30 λεπτά στη βιομηχανία, 10 λεπτά σε άλλους κλάδους) και επιτρέπονται τρεις «μονές» σημάνσεις το μήνα, χωρίς κύρωση. Παράλληλα όταν θα διαπιστώνεται πως, μετά την χρήση Ψηφιακής Κάρτας, προέκυψε μείωση αποδοχών, αυτή θα θεωρείται μονομερής βλαπτική μεταβολή σε βάρος του εργαζόμενου και δεν θα ισχύει. Καταργείται η υποχρέωση που έχει ως τώρα ο εργοδότης να διατηρεί σε έντυπη μορφή, έγγραφα που υπάρχουν ηλεκτρονικά και να επισυνάπτει περιττά αρχεία στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
3. Εκ περιτροπής εργασία: Θα επιτρέπεται υπερωρία με 40% προσαύξηση στο καταβαλλόμενο ωρομίσθιο και για τέτοιες περιπτώσεις.
4. Τετραήμερη εργασία: Παρέχεται το συγκεκριμένο δικαίωμα για όλο το έτος, με συμφωνία εργοδότη – εργαζόμενου. Επίσης, ο εργαζόμενος θα μπορεί να δηλώνει ο ίδιος την οικειοθελή αποχώρησή του από μια επιχείρηση στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Με ξεχωριστή διάταξη, θα επιτρέπεται ενιαία αναγνώριση ασφαλιστικού χρόνου για επίδομα κυοφορείας και λοχείας. Έτσι δεν θα απαιτείται ελάχιστος χρόνος ασφάλισης από ένα μόνο ταμείο και θα μπορούν να δικαιούνται το επίδομα και μητέρες που έχουν αλλάξει εργασία.
5. Άδεια αναψυχής: Θα υπάρχει δυνατότητα διαφορετικής κατανομής της ετήσιας άδειας, πάλι σε συνεννόηση των δύο μερών (πχ μία βδομάδα ανά περίοδο). Το επίδομα γονικής άδειας κατοχυρώνεται ως αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο.
6. Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία: Μειώνεται από 50 σε 20 το όριο των εργαζομένων κάτω από το οποίο ο εργοδότης θα μπορεί να ασκεί καθήκοντα τεχνικού ασφαλείας ο ίδιος. Οι υποδείξεις του γιατρού εργασίας και του τεχνικού ασφαλείας θα πρέπει να καταγράφονται αποκλειστικά εγγράφως και το βιβλίο υποδείξεων θα διατηρείται σε ηλεκτρονική μορφή. Καθίσταται υποχρεωτική η παρουσία συντονιστών υγείας και ασφάλειας σε τεχνικά έργα, ανάλογα με το μέγεθός τους, για την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων. Θα επικαιροποιηθεί η κατάταξη των επιχειρήσεων σε κατηγορίες επικινδυνότητας, όπως και οι ειδικότητες των τεχνικών ασφαλείας. Θα αναβαθμιστεί η καταγραφή επαγγελματικών ασθενειών με θέσπιση σχετικών κριτηρίων αναγνώρισης. Θα δημιουργηθεί το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα «Ηριδανός» για τεκμηρίωση και παρακολούθηση θεμάτων υγείας και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς. Στο πλαίσιο αυτό, θα ενσωματωθούν τρεις διεθνείς πράξεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ). Πρόκειται για τη Σύμβαση 155, για την ασφάλεια και την υγεία στην εργασία και το εργασιακό περιβάλλον, τη Σύμβαση 191 που καθιερώνει ότι η υγεία και η ασφάλεια στην εργασία αποτελούν θεμελιώδες δικαίωμα και το πρωτόκολλο του 2014 στη Σύμβαση 29 για την ενίσχυση της προστασίας από αναγκαστική ή υποχρεωτική εργασία.
7. Ασφαλιστικές διατάξεις: Η απαλλαγή των προσαυξήσεων από ασφαλιστικές εισφορές σε υπερεργασία, υπερωρίες, νυχτερινά και αργίες, επεκτείνεται και σε προσαυξήσεις που προβλέπονται από Συλλογικές Συμβάσεις και σε όσες προσφέρονται οικειοθελώς από τον εργοδότη. Ειδικά για εργαζόμενους συνταξιούχους, όταν δικαιούνται προσαύξηση στη σύνταξή τους, η επιπλέον παροχή δεν θα λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό του συντελεστή για την Εισφορά Αλληλεγγύης (ΕΑΣ).
Αναλυτικά οι βασικοί άξονες
    Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη» τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου.
   Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το νομοσχέδιο αποτελείται από 8 άξονες και στόχος του είναι ο εκσυγχρονισμός του εργασιακού πλαισίου, η απλοποίηση των διαδικασιών, η μείωση της γραφειοκρατίας, η στήριξη των εργαζομένων μέσω της θωράκισης των δικαιωμάτων τους, η ενίσχυση της εργασιακής τους ασφάλειας, η διευκόλυνση των επιχειρήσεων καθώς και η διαμόρφωση ενός διαφανούς και σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.
Στη διαμόρφωσή του ελήφθη υπόψη πλήθος βελτιωτικών προτάσεων εργαζομένων, επιχειρήσεων και του συνόλου των εθνικών κοινωνικών εταίρων, με τους οποίους προηγήθηκε μάλιστα ένας γόνιμος γύρος εκτενούς διαλόγου, κατά τη διάρκεια του οποίου κατεγράφησαν σχετικές απόψεις και παρατηρήσεις.
Ειδικότερα:
Πρώτος άξονας – Εύκολες και γρήγορες προσλήψεις:
Ολοκλήρωση αναγγελίας πρόσληψης με ένα έγγραφο, αντί για τέσσερα.
Ψηφιακό αρχείο εργαζομένου και ειδοποιήσεις στο myErgani.
Εφαρμογή τύπου myErgani και για εργοδότες.
Fast track προσλήψεις μέσω κινητού για εργασία έως 2 ημερών.
Δεύτερος άξονας – Μείωση γραφειοκρατίας:
Καταργούνται έντυπα όπως βιβλίο αδειών.
Δεν απαιτείται πλέον η έντυπη μορφή για έγγραφα που τηρούνται ηλεκτρονικά.
Ενοποιούνται πολιτικές πρόληψης βίας, παρενόχλησης και εσωτερικών καταγγελιών.
Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας:
-Ευέλικτη προσέλευση ±120’
-Κατοχυρωμένος χρόνος προετοιμασίας.
Τρίτος άξονας – Εκσυγχρονισμός εργατικών διατάξεων:
Δυνατότητα υπερωρίας και στην εκ περιτροπής εργασία, με τις νόμιμες προσαυξήσεις 40%.
Επέκταση της δυνατότητας εργασίας έως 13 ώρες ημερησίως που ήδη ισχύει για 2 εργοδότες και στον ίδιο εργοδότη, με πιστή τήρηση όλων των ορίων απασχόλησης και ανάπαυσης.
Τέταρτος άξονας – Ενίσχυση εργαζομένων:
Δυνατότητα τετραήμερης εργασίας όλο τον χρόνο, π.χ. για γονείς.
Επέκταση επιδόματος κυοφορίας/λοχείας και σε περιπτώσεις απασχόλησης σε πάνω από έναν εργοδότη.
Το γονικό επίδομα γίνεται ακατάσχετο, αφορολόγητο και ανεκχώρητο.
Μεγαλύτερη ελευθερία στο αίτημα εργαζόμενου για κατανομή της ετήσιας άδειας.
Προστασία από τυχόν μείωση αποδοχών μετά τη Ψηφιακή Κάρτα – θεωρείται βλαπτική μεταβολή.
Πέμπτος άξονας – Ενίσχυση της Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία:
Οι υποδείξεις Ιατρού Εργασίας & Τεχνικού Ασφαλείας καταγράφονται πλέον μόνο γραπτά και ηλεκτρονικά, για μεγαλύτερη προστασία.
Υποχρεωτική παρουσία συντονιστών ασφάλειας σε σημαντικού μεγέθους τεχνικά έργα.
Πρόβλεψη για παροχή σεμιναρίων πρώτων βοηθειών σε εργαζόμενους.
Αναβαθμίζεται η καταγραφή επαγγελματικών ασθενειών.
Δημιουργία Ολοκληρωμένου Συστήματος “ΗΡΙΔΑΝΟΣ”.
Έκτος άξονας – Εναρμόνιση με τις Διεθνείς Συμβάσεις ILO για την Εργασία:
Με το νομοσχέδιο κυρώνονται τρείς σημαντικές διεθνείς πράξεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας ενισχύοντας τη συμμόρφωση της χώρας με τις παγκόσμιες προδιαγραφές.
Έβδομος άξονας – Λειτουργική ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας:
Αυστηροποιούνται οι κυρώσεις για πράξεις βίας ή παρεμπόδισης ελέγχων.
Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο εξόδων διανυκτέρευσης για περισσότερους ελέγχους.
Ενισχύονται οι υπηρεσίες και οι δομές.
Όγδοος άξονας – Κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις:
Η απαλλαγή των προσαυξήσεων από ασφαλιστικές εισφορές σε υπερεργασία, υπερωρίες, νυκτερινά και αργίες επεκτείνεται και σε προσαυξήσεις υπερεργασίας, υπερωρίας, νυχτερινών και αργιών που προβλέπονται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας καθώς και σε προσαυξήσεις που χορηγούνται οικειοθελώς από τον εργοδότη.
Όταν ο εργαζόμενος συνταξιούχος δικαιούται προσαύξηση στη σύνταξή του, η επιπλέον παροχή δεν θα οδηγεί σε αύξηση του συντελεστή της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ).
Δίνεται η δυνατότητα επιστολικής ψήφου στις οργανώσεις συνταξιούχων.
    Οι σχετικές παρατηρήσεις που θα υποβληθούν, θα ληφθούν υπόψη για την τελική διαμόρφωση του κειμένου του σχεδίου νόμου, το οποίο στη συνέχεια θα εισαχθεί στη Βουλή προς συζήτηση και ψήφιση.
Αναδημοσίευση από https://dete.gr/

Ποιοι δικαιούνται σύνταξη πριν τα 62 - Αναλυτικά όλες οι προϋποθέσεις που πρέπει να έχετε υπόψη σας

    Περίπου 40.000 υπολογίζονται οι ασφαλισμένοι που έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα να βγουν στη σύνταξη πριν τα 62 τους χρόνια. Το ασφαλιστικό έχει καταστεί μεγάλος “πονοκέφαλος” για αρκετούς συμπολίτες μας, οι οποίοι, ενώ βρίσκονται στο κατώφλι της συνταξιοδότησης με τα σημερινά δεδομένα, θέλοντας μόνο λίγα ακόμα χρόνια δουλειάς, τα νέα που έρχονται από την κυβέρνηση δεν είναι καθόλου καλά, καθώς λόγω των γνωστών προβλημάτων που εντοπίζονται στα ασφαλιστικά ταμεία, υπάρχει η σκέψη να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια τα όρια συνταξιοδότησης, τα οποία θα υπολογιστούν με βάση το δημογραφικό ζήτημα που αντιμετωπίζει η χώρα. 
    Όπως έχουμε αναφέρει σε παλαιότερο ρεπορτάζ, το σενάριο που ακούγεται έντονα είναι τα όρια να φτάσουν στα 72 έτη, μέτρο που θα τεθεί σε εφαρμογή σταδιακά από το 2027. 
    Πολλοί είναι εκείνοι που σκέφτονται να εκμεταλλευτούν μία σειρά ευνοϊκών ρυθμίσεων και να βγουν στη σύνταξη εντός τους 2026, καθώς ο νέος τρόπος υπολογισμού προβλέπει μεγαλύτερες αυξήσεις από την 1η Ιανουαρίου του 2026. Ωστόσο, τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν πριν τα 62 χρόνια διατηρούν και εντός του 2025 ειδικές κατηγορίες συμπολιτών μας, όπως μητέρες ανήλικων τέκνων, γονείς και τρίτεκνοι, οι οποίοι είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, στα ταμεία των ΔΕΚΟ και των τραπεζών πριν από το 1993. 
    Από την άλλη πλευρά, το έντονο κύμα φυγής έχει χτυπήσει αρκετά “καμπανάκια” στα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, τα οποία εκφράζουν έντονη ανησυχία για την ανθεκτικότητα των ασφαλιστικών ταμείων, με δεδομένο ότι η πλάστιγγα μεταξύ των εργαζομένων που βρίσκονται σε παραγωγική ηλικία και των συνταξιούχων γέρνει επικίνδυνα υπέρ των δεύτερων. Αυτός είναι και ένας επιπλέον λόγος που πληθαίνουν οι φωνές προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες για μία νέα μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό.
Ποιοι δικαιούνται σύνταξη πριν τα 62 
Δημόσιος τομέας
    Πλήρη ή μειωμένη σύνταξη με όρια ηλικίας από 56 ως 62 ετών μπορούν να πάρουν οι εξής κατηγορίες ασφαλισμένων στο Δημόσιο με αίτηση το 2025: 
1) Ασφαλισμένοι γονείς με ανήλικο τέκνο το 2011 και 25ετία, γεννημένοι έως και τον 12ο/1965, με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών. 
2) Ασφαλισμένοι γονείς με ανήλικο τέκνο το 2012 και 25ετία, γεννημένοι έως και τον 12ο/1963, με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 59 ετών και 6 μηνών. 
3) Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι, γεννημένοι από τον 01ο/1965 έως και τον 07ο/1965, με 21 έτη το 2011, με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών. 
4) Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι, γεννημένοι από τον 01ο/1962 έως και τον 7ο/1962, με 23 έτη το 2012, με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών, καθώς και οι γεννημένοι το 1963 με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης το 61ο έτος. 
   Παράλληλα, μειωμένη σύνταξη από το Δημόσιο πριν από τα 62 ισχύει για όσους διορίστηκαν πριν από το 1993 και συμπλήρωσαν τις ηλικίες των 55, 56, 58 και 60 ετών ως το 2022, με 25ετία στα έτη 2010, 2011 και 2012.
   Με μειωμένη σύνταξη στα 56 και 58 μπορούν να αποχωρήσουν οποτεδήποτε άνδρες και γυναίκες με 25ετία το 2011 και ηλικία 56 ετών ως το 2022, και με 25ετία το 2012 και ηλικία 58 ετών ως το 2022. Αν οι ηλικίες των 56 και 58 ετών συμπληρώνονται από 1/1/2023 και μετά, τότε βγαίνουν με μειωμένη στα 62. 
   Επίσης, οι γυναίκες που συμπλήρωσαν 25ετία ως το 2010 θεμελιώνουν δικαίωμα για μειωμένη σύνταξη από το 55ο έτος, και οι άνδρες με 25ετία ως το 2010 βγαίνουν με μειωμένη από το 60ό έτος, εφόσον οι ηλικίες αυτές συμπληρώθηκαν ως το 2022. Αν συμπληρώνονται από το 2023 και μετά, το όριο ηλικίας για μειωμένη σύνταξη είναι το 62ο έτος. 
 

Ιδιωτικός τομέας 

    Οι ασφαλισμένες που προέρχονται από το ΙΚΑ και “κλειδώνουν” την έξοδο για σύνταξη (πλήρη ή μειωμένη) για το 2025 είναι οι εξής: 
1) Γυναίκες που είχαν συμπληρώσει ως το 2010 συνολικά 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο και έκλεισαν το 55ο έτος της ηλικίας τους έως το 2018. 

2) Γυναίκες που είχαν συμπληρώσει 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο είτε το 2010 είτε το 2011 και έκλεισαν τα 50 το 2017 ή τα 52. 

3) Γυναίκες που είχαν στο ΙΚΑ 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο το 2012 και συμπλήρωσαν το 55ο έτος της ηλικίας τους έως το 2018. 

ΔΕΚΟ - Τράπεζες

Μητέρες που είχαν συμπληρώσει 25ετία το 2010 με ανήλικο τέκνο και έκλεισαν το 50ό έτος της ηλικίας τους έως το 2017 αποχωρούν για πλήρη σύνταξη με όριο ηλικίας ως 58,5 ετών. 

   Τα ίδια όρια ισχύουν και για όσες είχαν 25ετία με ανήλικο το 2011 και έκλεισαν το 52ο έτος έως το 2018.
Μητέρες με 25ετία το 2012 και ηλικία 55 έως το 2018 αποχωρούν με πλήρη σύνταξη ως τα 61. 

Βασικές διατάξεις συνταξιοδότησης  

    Για τη σύνταξη γήρατος οι ασφαλισμένοι πρέπει να γνωρίζουν ότι απαιτούνται δύο βασικές προϋποθέσεις: 
* η συμπλήρωση ενός ορισμένου ορίου ηλικίας, 
* η πραγματοποίηση ενός αριθμού ημερών στην ασφάλιση. 
Για πλήρη σύνταξη οι προϋποθέσεις είναι οι εξής: 
* 67 ετών με 6.000 ημέρες ασφάλισης - 4.500 ημέρες ασφάλισης ή
* 62 ετών και 12.000 ημέρες ασφάλισης ή 
* 62 ετών και 4.500 ημέρες ασφάλισης (με 3.600 βαρέα). 
     Για τους ασφαλισμένους που ανήκουν στις κατηγορίες 10.500 ημέρες ασφάλισης, 10.000 ημέρες ασφάλισης και 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο, ισχύουν διαφορετικά όρια ηλικίας. Οι ασφαλισμένοι πριν υποβάλλουν την αίτηση συνταξιοδότησης θα πρέπει να ενημερώνονται για τα όρια ηλικίας που ισχύουν από τον ασφαλιστικό τους φορέα και από την υπηρεσία μας. 
Για μειωμένη σύνταξη οι προϋποθέσεις είναι οι εξής: 
62 ετών και 4.500 ημέρες ασφάλισης (απαιτούνται τουλάχιστο 100 ημέρες ασφάλισης ανά έτος την τελευταία 5ετία). 
    Για τους ασφαλισμένους μετά την 1η/1/1993 ισχύει η ειδική διάταξη των 750 ημερών ασφάλισης τουλάχιστον την τελευταία πενταετία πριν την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης. 
Το ποσό της σύνταξης εξαρτάται: 
- Για την εθνική σύνταξη απαιτούνται 20 έτη ασφάλισης και 40 έτη παραμονής στην Ελλάδα ή με 15 έτη ασφάλισης. 
- Για την ανταποδοτική, βάσει (συντελεστή) του συνολικού χρόνου ασφάλισης και του μέσου μισθού των αποδοχών από το 2002 έως τη συνταξιοδότηση. Και επιπλέον, προσαυξήσεις για όσους καταβάλλουν μεγαλύτερες του 20% ασφαλιστικές εισφορές (Βαρέα, ΔΕΚΟ - Τράπεζες, 13ο-14ο μισθό, παράλληλη ασφάλιση).
Διασφάλιση μειωμένης σύνταξης (62 ετών & 4.500 ημέρες) 
   Ως προϋπόθεση μειωμένης σύνταξης (62 ετών & 4.500 ημέρες ασφάλισης) απαιτείται και ασφαλιστικός δεσμός. Δηλαδή, τουλάχιστον 100 ημέρες ασφάλισης ανά έτος τα τελευταία 5 έτη (57-61) που προηγούνται της αίτησης για σύνταξη. Ο χρόνος για τη συμπλήρωση των 100 ημερών δεν εξαγοράζεται, ισχύει μόνο του ταμείου ανεργίας ή της προαιρετικής ασφάλισης (αυτασφάλιση). 
    Το δικαίωμα αυτασφάλισης ασκείται μέχρι τρεις (3) φορές, η αίτηση υποβάλλεται μέσα σε 1 χρόνο από τη διακοπή της εργασίας ή οποτεδήποτε όταν υπάρχουν 3.000 ημέρες στην ασφάλιση. 
  Η μείωση της σύνταξης είναι 0,5% για κάθε ένα μήνα που υπολείπεται του 67ου έτους (6% ανά έτος ή 30% για 5 έτη) επί του ποσού εθνικής σύνταξης. 
Πώς πιάνει κάποιος το όριο - Συμπλήρωση των 4.500 & των 6.000 ημερών ασφάλισης 
   Η πραγματοποίηση 4.500 ημερών (15 έτη) ασφάλισης θεωρείται βασική προϋπόθεση χορήγησης σύνταξης. Προσοχή, για όσους θέλουν να εξαγοράσουν πλασματικούς χρόνους για να συμπληρώσουν, απαιτούνται 3.600 ημέρες (12 έτη) πραγματικής ή προαιρετικής ασφάλισης! 
    Συνεπώς, η συμπλήρωση του χρόνου κάτω των 3.600 ημερών γίνεται μόνο με αυτασφάλιση, που και γι’ αυτό απαιτούνται επίσης 3.000 ημέρες ασφάλισης (!) ή την υποβολή της αίτησης εντός του έτους από τη διακοπή της εργασίας. Επίσης, η χρήση πλασματικών χρόνων για τη συμπλήρωση των 4.500 ημερών για τους άνδρες περιορίζεται στη στρατιωτική θητεία, τους χρόνους ασθένειας και τακτικής ανεργίας!
Η συμπλήρωση των 6.000 ημερών (20 ετών) θεωρείται σταθμός, καθώς με τα έτη αυτά το ποσό της εθνικής σύνταξης χορηγείται ολόκληρο, ενώ με τα 15 έτη μειωμένο, δηλαδή 2% ανά έτος.
Αναδημοσίευση από https://www.neakriti.gr/ 

Διάφορα Ενδιαφέροντα Δημοσιεύματα

      Στους συνδέσμους που σας κοινοποιούμε, μπορείτε να διαβάσετε διάφορα δημοσιεύματα σχετικά με τον χώρο μας και όχι μόνον:  
  1. https://www.kathimerini.gr/visual/infographics/563766265/i-proti-vathmologia-toy-esy/.  
  2. https://www.capital.gr/oikonomia/3938854/tria-ixira-kampanakia-gia-to-asfalistiko/?amp=true.
  3.  https://workenter.gr/asep-455-neoi-diorismoi-se-83-nosokomeia-816232. 
  4. https://www.koutipandoras.gr/article/apofasi-stathmos-tou-protodikeiou-athinon-ergasia-sto-dimosio-eos-74-eton-gia-themeliosi-syntaxiodotikou-dikaiomatos/. 
  5. https://workenter.gr/nosokomeia-742-monimes-proslipseis-gia-ypopsifious-pe-de-kai-ye-818788.   

Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025

ΟΛΟΙ ΣΗΜΕΡΑ στην ΑΠΕΡΓΙΑ της ΑΔΕΔΥ και στήν ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ του Ν.Τ ΑΔΕΔΥ ΑΧΑΪΑΣ, στις 10:30 πμ, στην Πλ. Τριών Συμμάχων στην ΠΑΤΡΑ

 ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ

- Ανεξάρτητα και με διασφάλιση της  δημοκρατικής λειτουργίας  πειθαρχικά συμβούλια με τη συμμετοχή δικαστικών και εκπροσώπων των εργαζομένων.
- Συμμετοχή των δικαστικών με αποκλειστική απασχόληση στα πειθαρχικά συμβούλια
- Εξορθολογισμό της διαδικασίας χωρίς κατάργηση του δευτεροβάθμιου ελέγχου.
- Σαφές και εξειδικευμένο, αναλογικό και θεσμικά κατοχυρωμένο πλαίσιο ποινών, με σεβασμό στο τεκμήριο της αθωότητας και χωρίς να διαμορφώνεται χώρος για ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης
- Ουσιαστική ενίσχυση των θεσμών λογοδοσίας και επιμόρφωσης, και όχι μετατροπή του πειθαρχικού σε εργαλείο επιβολής.
   Το αύριο απαιτεί Δημόσιο σύγχρονο, δίκαιο, αποτελεσματικό και όχι ένα Δημόσιο που θα λειτουργεί με όρους φόβου και τιμωρίας.
              Απαιτούμε την απόσυρση του νομοσχεδίου.
  Συμμετέχουμε στην απεργιακή κινητοποίηση που οργανώνει το Ν.Τ ΑΔΕΔΥ ΑΧΑΪΑΣ, ΣΗΜΕΡΑ Πέμπτη 28 Αυγούστου στίς 10:30 πμ στην Πλ. Τριών Συμμάχων στην ΠΑΤΡΑ,  με ενότητα και αποφασιστικότητα. 

και ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ του ΔΗΜΟΣΙΟΥ Ν. ΑΧΑΪΑΣ στην σημερινή κινητοποίηση των πρώην Συναδέλφων μας.

 Αγαπητοί συνάδελφοι, συναδέλφισσες 
        Η κυβέρνηση της ΝΔ, φέρνει μέσα στο κατακαλόκαιρο σαν τον κλέφτη προς ψήφιση στην Βουλή νομοσχέδιο το νέο αντεργατικό Πειθαρχικό Δίκαιο των Δημοσίων υπαλλήλων με το οποίο θέλει να διώκει την διαφορετική άποψη αυτών που θα βγαίνουν μπροστά και αμφισβητούν την αντιλαϊκή πολιτική και τις επιλογές της. Διευρύνει τα πειθαρχικά παραπτώματα, επιβάλλοντας αυστηρότερες ποινές και fast track διαδικασίες με ένα σώμα υπάκουων υπερασπιστών των κυβερνητικών επιλογών, αλλάζοντας εντελώς την σύνθεση των πειθαρχικών συμβουλίων, αφαιρώντας και τους αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων σε αυτά και συγκροτώντας πειθαρχικά συμβούλια αποκλειστικά και μόνο από μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. 
   Είναι η φυσική συνέχεια των πειθαρχικών διώξεων κατά αγωνιστών συναδέλφων, καθώς και των εκφρασμένων κυβερνητικών προθέσεων για κατάργηση της μονιμότητας στο Δημόσιο. Πιστεύουν ότι με αυτό το τρόπο θα επιβάλουν σιγή νεκροταφείου στους χώρους δουλειάς προκειμένου οι εργαζόμενοι να υποταχθούν στη γραμμή τα «κεφάλια μέσα» για να ενισχυθεί ο κρατικός μηχανισμός προκειμένου να εξασφαλίζεται χωρίς αντιδράσεις η προσαρμογή στην πολεμική οικονομία που τα βάρη της φορτώνεται ο λαός. 
    Απέναντι σε αυτό το αντεργατικό νομοσχέδιο που εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής έχει προκηρυχθεί 24ωρη Πανελλαδική Απεργία στο Δημόσιο για την Πέμπτη 28 Αυγούστου 2025. 
    Καλούμε όλους τους συναδέλφους συνταξιούχους να πάρουν μέρος στην απεργιακή συγκέντρωση που έχει προκηρύξει το Νομαρχιακό τμήμα της ΑΔΕΔΥ, την Πέμπτη 28-8-2025 και ώρα 10.30΄, στην Πλατεία Τριών Συμμάχων. 
                                                                  Από το  Δ.Σ.

Θα κάνει ΕΔΕ ο υπουργός Υγείας.......Η κοροϊδία ΑΔΩΝΙ σε όλο της το μεγαλείο

   Άλλο ένα περιστατικό αιφνίδιου θανάτου στην Αίγινα. Μια 79χρονη κατέληξε, επειδή δεν υπήρχε ασθενοφόρο να την μεταφέρει στο κέντρο Υγείας. Η άτυχη γυναίκα επί μία ώρα και 20 λεπτά είχε τις αισθήσεις της  και παρά τις προσπάθειες της γιατρού πέθανε.
   Στο νησί υπάρχουν 3 οδηγοί ασθενοφόρων, ενώ θάπρεπε να υπάρχουν πέντε.
   Άλλο ένα παράδειγμα κατάρρευσης του ΕΣΥ, λόγω έλλειψης προσωπικού και πόρων.
Κι ο υπουργός Υγείας;
   Κομπορημονεί καθημερινά στα ΜΜΕ για το πόσο καλό είναι επί των ημερών του το ΕΣΥ κι ορισμένοι τον χειροκροτούν κιόλας.
      Για το περισταικό;
Θα διατάξει μια ακόμα ΕΔΕ, λες και δεν γνωρίζουμε τι και ποιος φταίει!

Τέλος η σύνταξη στα 62: Οι σημερινοί 55άρηδες στο «στόχαστρο»

     Οι σημερινοί 55άρηδες θα βρεθούν στο στόχαστρο των – υπό συζήτηση – αλλαγών στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Ως γνωστόν, στο τέλος του 2026 η ελληνική κυβέρνηση θα κληθεί να αποφασίσει αν και πώς θα αυξηθούν τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από 1/1/2027, με βάση τις εξελίξεις στο προσδόκιμο ζωής. Δηλαδή, θα εξεταστεί η σύνδεση των ορίων ηλικίας με το προσδόκιμο ζωής των ατόμων άνω των 65 ετών. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούν ήδη σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες: όταν ανεβαίνει το προσδόκιμο ζωής, γίνεται και η ανάλογη προσαρμογή στις ηλικίες συνταξιοδότησης.
   Οι όποιες αλλαγές θα γίνουν με βάση τη μελέτη της Αναλογιστικής Αρχής, η οποία εκπονείται κάθε τρία χρόνια και θα αποτυπώσει – όπως δείχνουν τα στοιχεία – αύξηση του προσδόκιμου ζωής, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης των ορίων. Πρόσφατη μελέτη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής δείχνει ότι το 2030 τα νομοθετημένα όρια ηλικίας των 62 και 67 ετών θα αυξηθούν κατά ενάμισι έτος.
    Το αν αυτή η αύξηση θα είναι προοδευτική από το 2027 έως το 2030 ή θα εφαρμοστεί μονομιάς από 1/1/2027 θα εξαρτηθεί από τον τρόπο σύνδεσης του προσδόκιμου ζωής με τα όρια ηλικίας. Εάν η αύξηση γίνει σταδιακά, είναι πιθανό να εφαρμοστεί το μοντέλο των αλλαγών που έγιναν την περίοδο 20152021, όταν κάθε χρόνο μεταβάλλονταν τα όρια συνταξιοδότησης. Στην περίπτωση αυτή, ασφαλισμένοι που θα κλείσουν το 62ο έτος το 2027 μπορεί να συνταξιοδοτηθούν στα 62, 6 έτη, όσοι το 2028 στα 62,9 έτη, και όσοι το 2030 στα 63,5 έτη.
Δύο κατηγορίες
   Σήμερα τα όρια ηλικίας έχουν «κλειδώσει» σε δύο κατηγορίες:
Στα 62 έτη, με την προϋπόθεση συμπλήρωσης 40 ετών ασφάλισης (12.000 ένσημα).
   Στα 67 έτη, με τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης (4.500 ένσημα).
   Πηγές του υπουργείου Εργασίας τονίζουν κατηγορηματικά ότι δεν προβλέπεται άμεση αύξηση, καθώς η Ελλάδα έχει περιθώριο χρόνου σε σχέση με άλλες χώρες, για δύο λόγους:
  Μετά την πίεση της τρόικας, από 1/1/2013 τα όρια αυξήθηκαν βίαια στα 62 και 67 έτη, περισσότερο από ό,τι θα προέκυπτε με βάση τον νόμο του 2010.
   Με τον Νόμο 4336/2015 αυξήθηκαν και όλα τα ενδιάμεσα όρια.
   Ειδικοί στην κοινωνική ασφάλιση υπογραμμίζουν ότι τρεις δημογραφικοί δείκτες θα κρίνουν τις αλλαγές μετά το 2027:
    Ο δείκτης εξάρτησης ηλικιωμένων άνω των 65 προς τον οικονομικά ενεργό πληθυσμό, που οδεύει προς το 60% από 39% σήμερα.
   Ο δείκτης γήρανσης, καθώς για κάθε 170 ηλικιωμένους αντιστοιχούν 100 νέοι εργάσιμης ηλικίας.
  Ο δείκτης γονιμότητας, που βελτιώθηκε οριακά από 1,3 παιδιά το 2018 σε 1,5 το 2022, αλλά παραμένει χαμηλότερος από το 2,1 των ανεπτυγμένων χωρών. Η υπογεννητικότητα είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα, όπως φαίνεται από το ισοζύγιο γεννήσεων – θανάτων, που παραμένει ελλειμματικό και διπλασιάστηκε σε μία πενταετία, από -33.856 άτομα το 2018 σε -64.706 το 2022.
Αναδημοσίευση από https://www.tanea.gr/

Το συλλαλητήριο στη ΔΕΘ-Η διεκδίκηση του 13ου και 14ου μισθού και πραγματικών αυξήσεων στους μισθούς

     Το Σάββατο 6 του Σεπτέμβρη, στη Θεσσαλονίκη, ο πρωθυπουργός θα εγκαινιάσει την 89η ΔΕΘ και θα πραγματοποιήσει την καθιερωμένη ομιλία το...