Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026

Η μονιμότητα στο Δημόσιο και η συνταγματική αναθεώρηση

   115 χρόνια έχουν περάσει από την καθιέρωση της μονιμότητας των Δημοσίων Υπαλλήλων με το Σύνταγμα του 1911.
     Εισηγητής της καθιέρωσης της μονιμότητας ήταν ο ίδιος ο τότε πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος, αρχηγός του κόμματος των Φιλελευθέρων.
  "Η μονιμότης των υπαλλήλων θα διασφαλίσει αφατρίαστον διοίκησιν" είχε πει στην ομιλία του στη Βουλή. Ο Βενιζέλος πίστευε ακράδαντα σε μια ακομμάτιστη διοίκηση, αφού είχε ζήσει τις τραγελαφικές καταστάσεις των προηγούμενων χρόνων, όπου οι Δ.Υ. απολύονταν μόλις άλλαζε η κυβέρνηση και προσλαμβάνονταν άλλοι, κομματικοί φίλοι της νέας κυβέρνησης. Κι είναι γνωστό ότι η πλατεία Κλαυθμώνος πήρε το όνομά της από τις συγκεντρώσεις που έκαναν οι Δημόσιοι Υπάλληλοι που απολύονταν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διάταξη για την καθιέρωση της μονιμότητας ψηφίστηκε ομόφωνα, τότε, από τη Βουλή.
    Πέρα από το κόμμα των Φιλελευθέρων του Ελ. Βενιζέλου την ψήφισε και το Λαϊκό κόμμα.
    Σε αυτά τα 115 χρόνια ,που ισχύει η μονιμότητα, πέρασαν πολλές κυβερνήσεις από τη χώρα, ακόμα και δικτατορίες, κατοχή, εμφύλιος, αλλά καμιά δεν σκέφτηκε να καταργήσει την μονιμότητα των Δημοσίων Υπαλλήλων.
   Μετά, μάλιστα, και την καθιέρωση του ΑΣΕΠ το 1994, με τον Νόμο Πεπονή, και την συμπερίληψή του το 2001 στο Σύνταγμα θα περίμενε κανείς ότι μια τέτοια συζήτηση θα ήταν άκυρη.
   Κι όμως δειλά-δειλά μετά το 2000 κι ιδιαίτερα στα μνημονιακά χρόνια άρχισαν να θεριεύουν οι συζητήσεις για την άρση της μονιμότητας των Δ.Υ, προκειμένου να "αρθούν οι παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης."
    Ποιος δεν θυμάται, αλήθεια, την λαϊκίστικη δήλωση του τότε υπουργού Ανδρέα Λοβέρδου, το 2011, που επί λέξει είχε πει " 1.000.000 Δ.Υ. ταλαιπωρούν 10.000.000 πολίτες", δήλωση που έριξε νερό στον μύλο του κοινωνικού αυτοματισμού.
   Έτσι στα πρώτα μνημονιακά χρόνια υπήρξαν διαθεσιμότητες, υποχρεωτικές μετατάξεις, ακόμα και απολύσεις Δ.Υ.
    Η συζήτηση για την άρση της μονιμότητας "ξαναφούντωσε" τελευταία από την ίδια την κυβέρνηση με την πρότασή της για την συνταγματική αναθεώρηση.
Να ξεκαθαρίσουμε, όμως, κάτι.
    Πολύς κόσμος νομίζει ότι οι Δ.Υ. δεν απολύονται ποτέ ότι κι αν κάνουν.
    Αυτό είναι μια σκόπιμη παραπλάνηση της κοινής γνώμης από τους εκάστοτε κυβερνώντες. Οι Δ.Υ. απολύονται, σύμφωνα με τον Δ.Υ. Κώδικα (Ν3528/07) όταν καταδικαστούν αμετάκλητα για παράβαση καθήκοντος, διαφθορά, χρηματισμό κι άλλες αξιόποινες πράξεις που προβλέπονται, συνολικά 24 τον αριθμό.
    Είναι βέβαιο ότι η κυβέρνηση  έφερε ξανά το θέμα στις προτάσεις της για την συνταγματική αναθεώρηση, επενδύοντας για μια φορά ακόμη στον κοινωνικό αυτοματισμό. Είχε φροντίσει, βέβαια, μέσω των φιλικών της ΜΜΕ να δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα. Ποιος δεν θυμάται την περσινή "έρευνα" μεγάλης φιλοκυβερνητικής εφημερίδας η οποία με ένα παραπλανητικό ερώτημα έβγαλε ως αποτέλεσμα, με συντριπτικά ποσοστά, πως οι πολίτες τάσσονται υπέρ της κατάργησής της.
     Το ερώτημα ήταν: Να απολύονται οι Δημόσιοι Υπάλληλοι που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, υπονοώντας πως, δήθεν, σήμερα δεν απολύονται.
     Έχουν καταφέρει, δυστυχώς, σε μεγάλο βαθμό, με τον κοινωνικό αυτοματισμό, να "πείσουν" μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης ότι για τις παθογένειες της Διοίκησης φταίει η μονιμότητα.
    Το ότι σήμερα λείπει το 40 έως 50% του προσωπικού σε όλα τα υπουργεία, στον ΕΦΚΑ, στα Νοσοκομεία, στην Εκπαίδευση  παντού δεν τους απασχολεί. Το ότι η χώρα μας κατέχει την πρώτη θέση στην πολυνομία και στις εφαρμοστικές εγκυκλίους -1350 βγήκαν πέρυσι μόνο από την ΑΑΔΕ-σε όλη την Ευρώπη, είναι για τους κυβερνώντες άνευ σημασίας.
   Μας λένε δηλαδή ότι αν οι κομματικοί μετακλητοί υπάλληλοι, που προσλαμβάνουν χωρίς άλλα κριτήρια, παρά μόνο κομματικά, οι εκάστοτε υπουργοί-κι έχουν αυξηθεί κατακόρυφα την τελευταία εξαετία-πολλαπλασιασθούν και γενικευθούν, η Δημόσια Διοίκηση θα πηγαίνει καλύτερα. Αστεία πράγματα.
   Η κυβέρνηση κι ο πρωθυπουργός επειδή τελευταία "στριμώχτηκαν" πολιτικά προσπαθούν να αλλάξουν ατζέντα. Να εμφανισθούν ως δήθεν μεταρρυθμιστές ,επαναφέροντάς μας στο προ του 1911 καθεστώς. Επενδύουν πάρα πολλά στον κοινωνικό αυτοματισμό. Γι αυτό και χρειάζεται συστηματική προσπάθεια ενημέρωσης της κοινής γνώμης για τις πραγματικές προθέσεις της.
    Ευτυχώς, προς το παρόν, η κυβέρνηση, σε αυτά της τα σχέδια, δεν βρήκε κανέναν, ως σύμμαχο, από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Γιατί, ως γνωστόν, η αναθεώρηση του Συντάγματος χρειάζεται 180 ψήφους κι αυτούς δεν τους έχει το κόμμα της Ν.Δ. που κυβερνά.
     Αυτό, όμως, δεν την εμποδίζει να ψηφίσει σε αυτή τη βουλή τη σχετική διάταξη με 151 ψήφους και να αναζητήσει συμμάχους στην επόμενη βουλή -180 ψήφους-προκειμένου να περάσει τη διάταξη.
Γι αυτό όλοι πρέπει να είναι σε εγρήγορση.
    Γιατί, το μόνο που θα πετύχει τυχόν κατάργηση της μονιμότητας θα είναι η επαναφορά στο καθεστώς φαυλότητας και ημετεροκρατίας που τόσο πλήρωσε ο τόπος.
Δημ.  Μπράτης

ΑΔΕΔΥ: ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΣΥΣΚΕΨΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΩΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 29 ΙΟΥΝΙΟΥ 2026

 Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, 
   Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ., υλοποιώντας σχετική απόφαση, καλεί σε σύσκεψη τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των Ομοσπονδιών (που βρίσκονται στην Αττική) τη Δευτέρα, 29 Ιουνίου  2026, ώρα 10:00π.μ., στην αίθουσα του ΤΕΕ (Νίκης 4), προκειμένου να συζητήσουμε για την οργάνωση δράσεων και κινητοποιήσεων ενάντια στην επιδιωκόμενη από την κυβέρνηση άρση της μονιμότητας, για τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, την απαίτηση στελέχωσης των υπηρεσιών, «μονιμοποίησης» των συμβασιούχων και  κάλυψης των κοινωνικών αναγκών.
    Θεωρούμε ότι η συμμετοχή πρέπει να είναι ανάλογη του αγώνα που πρέπει να αναπτύξουμε για τα αιτήματα αυτά.
          Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.

Στουρνάρας: Οι δημόσιες συντάξεις δεν θα αρκούν στο μέλλον Στις προκλήσεις της δημογραφικής γήρανσης αναφέρεται ο διοικητής της ΤτΕ, Γιάννης Στουρνάρας

    «Oι δημόσιες συντάξεις, από μόνες τους, δύσκολα θα μπορούν στο μέλλον να εξασφαλίσουν επαρκή ποσοστά αναπλήρωσης για τους εργαζομένους» , προειδοποίησε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, για το λόγο αυτό όπως είπε η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει να ενισχύσει τα επαγγελματικά συνταξιοδοτικά σχήματα, ώστε να λειτουργήσουν συμπληρωματικά προς το δημόσιο σύστημα ενθαρρύνοντας τη μακροπρόθεσμη αποταμίευση.
    Μιλώντας στο 7ο Συνέδριο Επαγγελματικής Ασφάλισης με τίτλο «Η Επαγγελματική Ασφάλιση στο επίκεντρο της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τις Αποταμιεύσεις και τις Επενδύσεις» ο κ. Στουρνάρας επεσήμανε ότι η συμμετοχή των εργαζομένων παραμένει περιορισμένη, ενώ η ασφαλιστική και επενδυτική κουλτούρα στη χώρα μας δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί στο βαθμό που απαιτείται. Ταυτόχρονα, το μικρό μέγεθος πολλών Ταμείων δυσχεραίνει την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και αυξάνει το λειτουργικό κόστος. Για τον λόγο αυτό απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης εργοδοτών και ασφαλισμένων προς τον θεσμό.
«Με 27 μόλις Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και περίπου 55 χιλιάδες μέλη στο τέλος του 2025, γίνεται σαφές ότι ο θεσμός βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης, παρά τις σημαντικές προοπτικές και τη δυναμική που παρουσιάζει ο Πυλώνας Επαγγελματικής Ασφάλισης.» ανέφερε χαρακτηριστικά ,
    Παρότι τόσο το Ενεργητικό όσο και οι τεχνικές προβλέψεις κατέγραψαν αυξήσεις άνω του 20% σε σχέση με το 2024, τα συνολικά μεγέθη παραμένουν περιορισμένα, καθώς το Ενεργητικό διαμορφώθηκε στα 621 εκατ. ευρώ και οι τεχνικές προβλέψεις περίπου στα 550 εκατ. ευρώ για το 2025.
   Ο ίδιος προέβλεψε ότι τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης θα αποκτήσουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο τα επόμενα έτη, τόσο ως συνταξιοδοτικός θεσμός όσο και ως επενδυτικός πυλώνας, εντός συνόρων αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Αναδημοσίευση από https://www.ot.gr/

Αγώνας δρόμου για τη σύνταξη: Γιατί χιλιάδες ασφαλισμένοι σπεύδουν να κατοχυρώσουν τα σημερινά όρια ηλικίας

 Η συζήτηση για πιθανές αυξήσεις μετά το 2030, η γήρανση του πληθυσμού και οι πιέσεις στο ασφαλιστικό σύστημα προκαλούν κύμα πρόωρων αποχωρήσεων από την εργασία
     Ένα πρωτοφανές κύμα αιτήσεων συνταξιοδότησης καταγράφεται το 2026, καθώς χιλιάδες ασφαλισμένοι επιδιώκουν να εξασφαλίσουν την έξοδό τους με τα σημερινά δεδομένα, πριν ενδεχόμενες αλλαγές στα όρια ηλικίας μεταβάλουν το τοπίο τα επόμενα χρόνια.
    Η συζήτηση γύρω από τη σύνδεση της ηλικίας συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς δημογραφικές εξελίξεις και τις διεθνείς προβλέψεις για αύξηση των ορίων ηλικίας, έχει δημιουργήσει έντονη ανησυχία στους ασφαλισμένους. Το αποτέλεσμα είναι η σημαντική αύξηση των αιτήσεων συνταξιοδότησης ήδη από τους πρώτους μήνες του έτους.
Ρεκόρ αιτήσεων μέσα στο 2026
  Τα στοιχεία δείχνουν ότι κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους υποβλήθηκαν 74.838 νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης, αριθμός αυξημένος κατά 11.296 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2025.
    Εάν ο ίδιος ρυθμός συνεχιστεί μέχρι το τέλος της χρονιάς, οι συνολικές αιτήσεις ενδέχεται να ξεπεράσουν τις 220.000, καταρρίπτοντας ακόμη και το ιστορικό ρεκόρ των 212.151 αιτήσεων που είχε καταγραφεί το 2021.
    Μόνο τον Απρίλιο υποβλήθηκαν 16.625 νέες αιτήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «ΑΤΛΑΣ», επιβεβαιώνοντας τη δυναμική που αναπτύσσεται γύρω από τη συνταξιοδότηση.
   Ειδικοί στην κοινωνική ασφάλιση επισημαίνουν ότι η αύξηση των αιτήσεων δεν συνδέεται μόνο με τη συμπλήρωση των απαιτούμενων ετών ασφάλισης. Καθοριστικός παράγοντας είναι και η αβεβαιότητα για το μέλλον του ασφαλιστικού συστήματος.
    Στο επίκεντρο βρίσκονται κυρίως οι σημερινοί 55άρηδες, οι οποίοι θεωρούν ότι ενδέχεται να είναι από τους πρώτους που θα επηρεαστούν από μια νέα αναπροσαρμογή των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης.
Τι ισχύει σήμερα για τη σύνταξη
    Το ισχύον πλαίσιο προβλέπει δύο βασικές διαδρομές εξόδου από την εργασία:
  • Συνταξιοδότηση στα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης.
  • Συνταξιοδότηση στα 67 έτη με τουλάχιστον 15 χρόνια ασφάλισης.
     Τα όρια αυτά παραμένουν σταθερά τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η νομοθεσία προβλέπει ότι ανά τριετία εξετάζονται τα δημογραφικά δεδομένα και η εξέλιξη του προσδόκιμου ζωής, ώστε να αξιολογείται η ανάγκη πιθανών προσαρμογών.
    Οι αναλογιστικές μελέτες που βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ειδικών εκτιμούν ότι μέχρι το 2030 τα σημερινά όρια ηλικίας θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά περίπου ενάμιση έτος.
   Αν και δεν έχει ληφθεί καμία επίσημη απόφαση, θεωρείται πιθανό ένα μοντέλο σταδιακής προσαρμογής, αντίστοιχο με εκείνο που εφαρμόστηκε την περίοδο 2015-2021, όταν τα όρια ηλικίας αυξάνονταν κλιμακωτά κάθε χρόνο.
Δημογραφική «βόμβα» στο ασφαλιστικό
     Η μεγαλύτερη πρόκληση για το ασφαλιστικό σύστημα παραμένει το δημογραφικό πρόβλημα.
    Οι προβλέψεις δείχνουν ότι τις επόμενες δεκαετίες ο πληθυσμός θα γερνά με ταχύτερους ρυθμούς, ενώ οι γεννήσεις παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Αυτό σημαίνει ότι ολοένα και λιγότεροι εργαζόμενοι θα καλούνται να χρηματοδοτούν τις συντάξεις ενός αυξανόμενου αριθμού συνταξιούχων.
    Παράλληλα, η αρνητική διαφορά μεταξύ γεννήσεων και θανάτων διευρύνεται συνεχώς, δημιουργώντας πρόσθετες πιέσεις στη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.
    Οι διεθνείς οργανισμοί εκτιμούν ότι οι αλλαγές δεν θα σταματήσουν στο 2030.
      Σύμφωνα με σχετικές προβλέψεις, η ηλικία συνταξιοδότησης για όσους σήμερα αποχωρούν στα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και στα 66 έτη έως το 2050.
    Παράλληλα, οι νεότερες γενιές εργαζομένων ενδέχεται να χρειαστεί να συμπληρώνουν περισσότερα χρόνια εργασίας για πλήρη σύνταξη, με ορισμένα σενάρια να κάνουν λόγο για έως και 44 έτη ασφάλισης.
Γιατί πολλοί επιλέγουν να φύγουν τώρα
    Μέσα σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας, χιλιάδες ασφαλισμένοι που έχουν ήδη θεμελιώσει ή βρίσκονται κοντά στη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος επιλέγουν να μην περιμένουν.
    Η κατοχύρωση των σημερινών ορίων ηλικίας, αλλά και η δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης μετά τη συνταξιοδότηση, αποτελούν ισχυρά κίνητρα για όσους επιδιώκουν να εξασφαλίσουν έγκαιρα τη σύνταξή τους.
    Το μόνο βέβαιο είναι ότι η συζήτηση για το μέλλον του ασφαλιστικού έχει ήδη ξεκινήσει και οι εξελίξεις των επόμενων ετών αναμένεται να επηρεάσουν καθοριστικά τις αποφάσεις εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων.
Αναδημοσίευση από https://www.alfavita.gr/

Διάφορα Ενδιαφέροντα Δημοσιεύματα

     Στους συνδέσμους που σας κοινοποιούμε, μπορείτε να διαβάσετε διάφορα δημοσιεύματα σχετικά με τον χώρο μας και όχι μόνον:
  1. https://www.kathimerini.gr/society/564295453/i-anastasia-kotanidoy-sto-timoni-toy-kesy/. 
  2. https://www.skaipatras.gr/2026/06/22/ag-andreas-i-episimi-thesi-tis-dioikisis-schetika-me-dimosieymata-kai-kataggelies-asthenoys/
  3. https://www.naftemporiki.gr/health/2125113/ergazomenoi-sto-attikon-68-000-imeres-adeias-kai-pano-apo-10-000-repo-paramenoyn-ofeilomena/.   
  4. https://www.proson.gr/syntaxeis/87840_syntaxeis-gia-goneis-me-anilika-poioi-kleidonoyn-eynoika-oria-ilikias.

Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

κουίζ...............

    Πόσες ημέρες χρειάζεται ο Υπουργός Υγείας για να υπογράψει την απόφαση απομάκρυνσης ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ από την Διοίκηση του Νοσοκομείου ΑΓ.  ΑΝΔΡΕΑΣ, όπου ως γνωστόν ΔΕΝ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ     στους διορισμένους, μια απόφαση που θα έπρεπε να είχε βγει πρό πολλού και που επιβάλλεται ειδικά  τώρα μετά και την ψήφιση της σχετικής νομοθεσίας άρθρο 57 του Ν.5302/2026, ΦΕΚ. 78/Α/20.2.26 
      εκτός κιαν  
εκτιμά ότι η Διοίκηση που αυτός διόρισε είναι ΑΔΥΝΑΜΗ, κατώτερη των περιστάσεων, ή συντρέχουν άλλοι λόγοι, που ο λαλίστατος υπουργός θα πρέπει να τούς γνωστοποιήσει στον λαό και στους εργαζόμενους
                         ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝ..........

Εργαζόμενοι στο Αττικόν: «68.000 ημέρες άδειας και πάνω από 10.000 ρεπό παραμένουν οφειλόμενα»

       Έντονο προβληματισμό προκαλούν οι καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αττικόν «Αναγέννηση», το οποίο περιγράφει μια ιδιαίτερα πιεστική κατάσταση για το προσωπικό του νοσηλευτικού ιδρύματος, κάνοντας λόγο για τεράστιες συσσωρευμένες οφειλές σε κανονικές άδειες και ημέρες ανάπαυσης.
    Σύμφωνα με το σωματείο, οι εργαζόμενοι –με εξαίρεση τους γιατρούς– έχουν συγκεντρώσει συνολικά περίπου 68.000 ημέρες κανονικής άδειας που δεν έχουν λάβει, ενώ τα οφειλόμενα ρεπό ξεπερνούν τις 10.000 ημέρες.
    Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων υποστηρίζουν ότι η εικόνα αυτή αποτελεί συνέπεια της χρόνιας υποστελέχωσης και της αυξημένης πίεσης που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες του νοσοκομείου. Όπως αναφέρουν, υπάρχουν περιπτώσεις υπαλλήλων που δεν έχουν καταφέρει να αξιοποιήσουν άδειες που τους οφείλονται ακόμη και από το 2022, ενώ σε ορισμένους εργαζόμενους οι εκκρεμότητες ξεπερνούν τις 100 ημέρες.
    Κατά το σωματείο, η λήψη της ετήσιας άδειας παραμένει ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία, με πολλούς εργαζόμενους να καταφέρνουν να εξασφαλίσουν μόνο περιορισμένες ημέρες ξεκούρασης κατά τη θερινή περίοδο και συχνά όχι συνεχόμενα.
    Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν ότι το ζήτημα δεν αφορά μόνο τα εργασιακά τους δικαιώματα, αλλά επηρεάζει άμεσα και τη λειτουργία του νοσοκομείου. Όπως υποστηρίζουν, η συνεχής εργασία χωρίς επαρκή χρόνο ανάπαυσης αυξάνει τον κίνδυνο επαγγελματικής εξουθένωσης και δημιουργεί πρόσθετες πιέσεις σε ένα ήδη επιβαρυμένο σύστημα υγείας.
    Στην ανακοίνωσή τους ζητούν από την πολιτεία να προχωρήσει σε άμεσες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού σε όλες τις υπηρεσίες, με ιδιαίτερη έμφαση στη στελέχωση των νοσηλευτικών τμημάτων. Παράλληλα, διεκδικούν την απρόσκοπτη χορήγηση θερινών αδειών σε όλους τους εργαζόμενους, καθώς και την κατάρτιση συγκεκριμένου σχεδίου για τη σταδιακή αποκατάσταση των συσσωρευμένων οφειλών σε άδειες και ρεπό.
    Επιπλέον, ζητούν μέτρα για τον περιορισμό της υπερεργασίας και τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας, υπογραμμίζοντας ότι η προστασία της υγείας και της ασφάλειας του προσωπικού αποτελεί προϋπόθεση για την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τους ασθενείς.
    Κλείνοντας, το σωματείο καλεί το Υπουργείο Υγείας να τοποθετηθεί επί των καταγγελιών και να δώσει απαντήσεις για τα προβλήματα που, όπως υποστηρίζει, αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εργαζόμενοι σε ένα από τα μεγαλύτερα νοσοκομεία της χώρας.
Αναδημοσίευση από https://www.naftemporiki.gr/

Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς με ανήλικα τέκνα στο Δημόσιο για θεμελίωση δικαιώματος, 25ετία, πλασματικά έτη και ευνοϊκά όρια συνταξιοδότησης

   Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι διατάξεις που αφορούν τη συνταξιοδότηση γονέων με ανήλικα τέκνα στο Δημόσιο, καθώς αρκετοί παλαιοί ασφαλισμένοι διατηρούν τη δυνατότητα εξόδου με ευνοϊκότερα όρια ηλικίας σε σχέση με το γενικό όριο συνταξιοδότησης. Ωστόσο, η θεμελίωση ή κατοχύρωση του δικαιώματος εξαρτάται από μια σειρά κρίσιμων παραγόντων, όπως το έτος πρώτης ασφάλισης, η συμπλήρωση της απαιτούμενης 25ετίας και η ύπαρξη ανήλικου παιδιού κατά τον χρόνο θεμελίωσης.
Καθοριστικός ο χρόνος πρώτης ασφάλισης
    Για τους ασφαλισμένους στο Δημόσιο πριν από την 1η Ιανουαρίου 1993, εξακολουθούν να ισχύουν ειδικές μεταβατικές διατάξεις, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις επιτρέπουν τη συνταξιοδότηση με χαμηλότερα ηλικιακά όρια.
Το κρίσιμο στοιχείο είναι το πότε συμπληρώθηκαν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις, καθώς η θεμελίωση δικαιώματος σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μπορεί να «κλειδώσει» ευνοϊκότερους όρους αποχώρησης.
Η 25ετία και η ύπαρξη ανήλικου τέκνου
    Βασική προϋπόθεση για την αξιοποίηση των ειδικών διατάξεων είναι η συμπλήρωση της απαιτούμενης 25ετίας σε συγκεκριμένα έτη, σε συνδυασμό με την ύπαρξη ανήλικου τέκνου κατά τον κρίσιμο χρόνο.
   Οι ασφαλισμένοι που είχαν συγκεντρώσει τις προϋποθέσεις αυτές έως συγκεκριμένες ημερομηνίες ενδέχεται να έχουν δικαίωμα εξόδου πριν από το γενικό όριο ηλικίας των 67 ετών ή πριν από τα όρια που ισχύουν σήμερα για τους νεότερους ασφαλισμένους.
Πότε απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή
  Η εξέταση κάθε φακέλου γίνεται εξατομικευμένα, καθώς ακόμη και μικρές διαφορές στον ασφαλιστικό χρόνο ή στην ηλικία του ασφαλισμένου μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το τελικό συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται σε ζητήματα όπως:
- Η ημερομηνία πρώτης ασφάλισης.
- Η συμπλήρωση της 25ετίας.
- Η ύπαρξη ανήλικου τέκνου κατά τον χρόνο θεμελίωσης.
- Η συμπλήρωση των απαιτούμενων ηλικιακών ορίων.
- Η επιλογή μεταξύ πλήρους και μειωμένης σύνταξης.
Ο ρόλος των πλασματικών ετών
    Σημαντικό εργαλείο για πολλούς ασφαλισμένους αποτελούν τα πλασματικά έτη ασφάλισης, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συμπλήρωση του απαιτούμενου χρόνου.
Η αναγνώριση πλασματικών ετών μπορεί να αφορά:
- Χρόνο τέκνων.
- Στρατιωτική θητεία.
- Σπουδές.
- Άλλους αναγνωριζόμενους ασφαλιστικούς χρόνους.
    Ωστόσο, η διαδικασία έχει οικονομικό κόστος και δεν συμφέρει σε όλες τις περιπτώσεις. Για τον λόγο αυτό απαιτείται προηγούμενος υπολογισμός ώστε να διαπιστωθεί εάν η εξαγορά οδηγεί σε ουσιαστικό συνταξιοδοτικό όφελος.
Τι πρέπει να ελέγξουν οι ενδιαφερόμενοι
   Πριν από οποιαδήποτε απόφαση για υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης, οι γονείς με ανήλικα τέκνα που ασφαλίστηκαν στο Δημόσιο θα πρέπει να εξετάσουν προσεκτικά:
  • Τον συνολικό χρόνο ασφάλισης που έχουν συμπληρώσει.
  • Την ημερομηνία πρώτης υπαγωγής στην ασφάλιση.
  • Την ύπαρξη ανήλικου παιδιού κατά τον χρόνο θεμελίωσης του δικαιώματος.
  • Τη δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικών ετών.
  • Το αν συμφέρει η πλήρης ή η μειωμένη σύνταξη.
Σύνθετο το ασφαλιστικό καθεστώς στο Δημόσιο
   Το συνταξιοδοτικό πλαίσιο για τους γονείς με ανήλικα στο Δημόσιο παραμένει ιδιαίτερα σύνθετο, καθώς επηρεάζεται από μεταβατικές διατάξεις, νομοθετικές αλλαγές και ειδικές εξαιρέσεις που ισχύουν για τους παλαιούς ασφαλισμένους.
    Για τον λόγο αυτό, πριν από οποιαδήποτε κίνηση, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να προχωρούν σε αναλυτικό έλεγχο των ασφαλιστικών τους δεδομένων, ώστε να διασφαλίσουν ότι θα επιλέξουν τον πλέον συμφέροντα χρόνο εξόδου στη σύνταξη.
Αναδημοσίευση από https://www.proson.gr/

Διάφορα Ενδιαφέροντα Δημοσιεύματα

      Στους συνδέσμους που σας κοινοποιούμε, μπορείτε να διαβάσετε διάφορα δημοσιεύματα σχετικά με τον χώρο μας και όχι μόνον:
  1. https://www.aftodioikisi.gr/dimosio/dimosio-pote-diagrafontai-oi-peitharchikes-poines-2/.
  2. https://www.ethnos.gr/health/article/411977/xemenoynapoprosopikotanosokomeiathsathhnasoiligostesproslhpseiskaitamegalakena.  
  3. https://www.powergame.gr/ikonomia/1372560/mythoi-kai-alitheies-gia-tin-epanafora-tou-13ou-misthou-sto-dimosio/.
  4. https://www.capital.gr/oikonomia/3999300/pos-tha-anagnoristoun-12-xronia-sta-barea-gia-tous-ugeionomikous-ofeli-mono-sti-meiosi-tou-oriou-ilikias-suntaxiodotisis/. 

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

Η ομότιμη καθηγήτρια Εντατικολογίας αναλαμβάνει την προεδρία του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας, ενός θεσμικού οργάνου κομβικής σημασίας για τη λειτουργία και τον σχεδιασμό του ΕΣΥ

     Με απόφαση της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, η ομότιμη καθηγήτρια Εντατικολογίας Αναστασία Κοτανίδου αναλαμβάνει την προεδρία του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ).
    Το ΚΕΣΥ αποτελεί το ανώτατο συμβουλευτικό όργανο της Πολιτείας σε ζητήματα οργάνωσης, λειτουργίας και ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Για τον λόγο αυτό διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην προώθηση μεταρρυθμίσεων, στη διαμόρφωση πολιτικών και την έγκριση σημαντικών παρεμβάσεων στον χώρο της Υγείας.
     Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του ΚΕΣΥ, η πρόεδρος έχει την ευθύνη της διοίκησης του οργάνου, συγκαλεί και διευθύνει τις συνεδριάσεις της επιτροπής, ενώ χειρίζεται όλα τα τακτικά και έκτακτα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία και την αποστολή του συμβουλίου.

Οι αρμοδιότητες του ΚΕΣΥ

    Το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας (ΚΕΣΥ) αποτελεί ένα συμβουλευτικό όργανο σε θέματα δομής και λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Υγείας, για αυτό και θεωρείται κρίσιμο για τις όποιες αλλαγές και εγκρίσεις. Σύμφωνα με το υπ. Υγείας:

·         Εχει ουσιαστική ευθύνη για τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, τον προσδιορισμό των γενικών στόχων και κατευθύνσεων και τη διαμόρφωση γενικά της εθνικής στρατηγικής στον τομέα υγείας και την υποβολή των σχετικών προτάσεων στον υπουργό Υγείας.

·         Γνωμοδοτεί σε κάθε θέμα τρέχουσας πολιτικής, όσον αφορά την υγεία, που παραπέμπεται σε αυτό και εισηγείται μέτρα για την υλοποίηση των προγραμματικών στόχων.

·         Παρακολουθεί τη διαδικασία προγραμματισμού, ελέγχει την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής του προγράμματος σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο και εισηγείται διορθωτικά μέτρα.

·         Εχει κύρια ευθύνη σε κάθε ζήτημα εκπαιδευτικής διαδικασίας των λειτουργών της υγείας.

Αναδημοσίευση από ΚΑΘΗΜΝΕΡΙΝΗ

Μύθοι και αλήθειες για την επαναφορά του 13ου μισθού στο Δημόσιο Έντονες πιέσεις στο οικονομικό επιτελείο για καταβολή μίας νέας μόνιμης ενίσχυσης στους δημοσίους υπαλλήλους

      Ολοένα και περισσότερους «πόντους» στην ατζέντα του οικονομικού επιτελείου κερδίζει το ενδεχόμενο της θέσπισης μίας νέας μόνιμης εφάπαξ παροχής στους υπαλλήλους στο Δημόσιο.
     Παρότι η φράση – κωδικός για μία τέτοια παροχή ακούει στο όνομα «13ος μισθός», το πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με μάλιστα με τις πιο ακραίες προσεγγίσεις όχι μόνο στελεχών του οικονομικού επιτελείου και αλλά και του κυβερνώντος κόμματος, δεν ξεφεύγουν από τα όρια ενός τύπου επιδόματος, μονίμου μεν, αλλά μακρυά από το να ανταποκρίνεται στο παραπάνω τίτλο (13ος μισθός).
     Η πρόσφατη δήλωση επί του θέματος ανήκει στον νέο υφυπουργό Οικονομικών, κ. Δημήτρη Μαρκόπουλο, σύμφωνα με τον οποίο δεν προβλέπεται η καταβολή 13ου μισθού στο Δημόσιο, καθώς αυτή θα κοστίσει 1,5 δις ευρώ στον προϋπολογισμό σε ετήσια βάση.
     Ωστόσο, όπως εξηγούν στο powergame.gr αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΟΙΚ, το κόστος αυτό θα προέκυπται μόνο στην περίπτωση που ο 13ος μισθός υπολογιζόταν στη βάση του μισθού κάθε υπαλλήλου, όπως ίσχυε πριν τα Μνημόνια.
     Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο στην περίπτωση που 13ος μισθός στο Δημόσιο ήταν οριζόντια, ίδιος για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, για παράδειγμα στο ύψος του εκάστοτε κατώτατου μισθού (786 ευρώ καθαρά, 920 ευρώ μικτά με τα σημερινά δεδομένα).
     Το σενάριο αυτό δεν έχει πέσει από τον …ουρανό. Υπενθυμίζεται πως στην προσφυγή την οποία έχει κάνει η ΑΔΕΔΥ στο ΣτΕ για την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, γίνεται επίκληση της κοινοτικής οδηγίας την οποία έχει ενσωματώσει η Ελλάδα από το τέλος του 2024 και προβλέπει ισότητα κατώτατων αμοιβών μεταξύ ιδιωτικού και δημοσίου τομέα.
     Είναι λόγω της ενσωμάτωσης αυτής της οδηγίας, που με το νόμο Κεραμέως, εξισώθηκε ο βασικός μισθός στο Δημόσιο με τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα από την 1η Απριλίου 2025 και από την 1η Απριλίου 2026 δίδεται ισόποση αύξηση στον κατώτατο μισθό και όχι μόνο στο βασικό μισθό του Δημοσίου αλλά σε όλους μισθούς του Δημοσίου.
     Πάνω σ’ αυτήν την οδηγία «πατάει» η ΑΔΕΔΥ και ζητά την εξίσωση Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα και στο επίπεδο του πλήθους των μισθών σε 12μηνη βάση, δηλαδή να δίδονται επιπλέον 2 μισθοί στο Δημόσιο (13ος και 14ος) έστω στο επίπεδο του κατώτατου, όπως δίδονται και στον Ιδιωτικό Τομέα. Παρόλα αυτά, και πάλι το δημοσιονομικό κόστος, κρίνεται απαγορευτικό από το ΥΠΟΙΚ ακόμα και για την καταβολή ενός ακόμα, δηλαδή του 13ου μισθού στο Δημόσιο (600 – 700 εκατ. ευρώ).
     Από κει και κάτω, όμως, έχουν ξεκινήσει κάποιες διερευνήσεις στο εσωτερικό του οικονομικού επιτελείου σε πιο ρεαλιστική, από δημοσιονομικής πλευράς, βάση, οι οποίες πλέον -σύμφωνα με έγκυρες πηγές του powergame.gr- δεν αποκλείουν ρητά, όπως πριν ένα μήνα, το ενδεχόμενο στην καταβολή ενός μόνιμου επιδόματος στο τέλος κάθε χρόνου, δηλαδή τα Χριστούγεννα το οποίο θα κυμαίνεται μεταξύ του μόνιμου επιδόματος για τους χαμηλοσυνταξιούχους (300 ευρώ) και του υφιστάμενου καθαρού κατώτατου μισθού (786 ευρώ).
     Στα πλαίσια των ίδιων συζητήσεων, στο τραπέζι έχει πέσει και το ενδεχόμενο μίας σταδιακής προσέγγισης των 786 ευρώ (ή όποιου ύψους φτάσει ο καθαρός κατώτατος μισθός τα επόμενα χρόνια) στα επόμενα 1 – 2 χρόνια, δηλαδή να δοθεί εν παραδείγματι ως μόνιμο επίδομα ο μισός κατώτατος μισθός στο τέλος του 2026 ή του 2027 και ολόκληρος στο τέλος του 2027 ή του 2028 αντίστοιχα.
     Παραπέρα, δεν λείπουν οι εισηγήσεις, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, που βλέπουν εν γένει την υπόθεση του 13ου μισθού συνδεδεμένη με τις επιδόσεις των δημοσίων υπαλλήλων ή αλλιώς την γενναία αύξηση του διαθέσιμου κονδυλίου για τα μπόνους (σήμερα 40 εκατ. ευρώ) και έτσι των δικαιούχων του, κάτι που συνάδει με την όλη πολιτική γραμμή της κυβέρνησης αίφνης με τη συνταγματική αναθεώρηση, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να συνδεθεί η αξιολόγηση με την μονιμότητα στο Δημόσιο.
Αναδημοσίευση από https://www.powergame.gr/

Ξεμένουν από προσωπικό τα νοσοκομεία της Αθήνας - Οι λιγοστές προσλήψεις και τα μεγάλα κενά Είναι ενδεικτικό ότι σε όλο το ΕΣΥ παραμένουν κενές 20.000 οργανικές θέσεις μόνο νοσηλευτών

  Σε δομική κρίση αναδεικνύεται για το ΕΣΥ η έλλειψη προσωπικού, καθώς παρά τις όποιες ανακοινώσεις και θριαμβολογίες της κυβέρνησης, τα νοσοκομεία εξακολουθούν να παρουσιάζουν τεράστια κενά σε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό.
    Άλλωστε χιλιάδες οργανικές θέσεις παραμένουν κενές, ενώ ταυτόχρονα οι αποχωρήσεις προς συνταξιοδότηση ή προς τον ιδιωτικό τομέα, εξανεμίζουν τις όποιες νέες τοποθετήσεις.
     Είναι ενδεικτικό ότι σε όλο το ΕΣΥ παραμένουν κενές 20.000 οργανικές θέσεις μόνο νοσηλευτών. Γι΄ αυτό και οι όποιες νέες προσλήψεις πραγματοποιηθούν μέσω του γραφειοκρατικού ΑΣΕΠ, θα αποτελούν σταγόνα στον Ωκεανό.
    Σε ό,τι αφορά στους γιατρούς, οι 1.131 μόνιμοι που θα διοριστούν σε όλη τη χώρα, μόνο οι 350 θα κατευθύνουν στα νοσοκομεία της Αθήνας, με βάση τα όσα σημειώνουν οι συνδικαλιστές γιατροί (ΕΙΝΑΠ).
    Οι νοσοκομειακοί γιατροί επισημαίνουν επίσης ότι δεν εφαρμόζεται ο κανόνας «μία πρόσληψη για κάθε αποχώρηση», γεγονός που, όπως υποστηρίζουν, οδηγεί σε περαιτέρω αποδυνάμωση των νοσοκομείων ειδικά της Αττικής που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος.
    Χαρακτηριστικά αναφέρουν το νοσοκομείο «Αττικόν», όπου ζητήθηκαν 37 θέσεις και προκηρύχθηκαν 27, εκ των οποίων 4 αφορούν τη δομή της Αγίας Βαρβάρας.
    Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι μέρος των θέσεων δεν αφορά νέες προσλήψεις αλλά μετατροπή εργασιακής σχέσης ήδη υπηρετούντων επικουρικών γιατρών σε μόνιμο καθεστώς, έπειτα από χρόνια εργασιακής ανασφάλειας.
Οι ελλείψεις στο ΕΣΥ με αριθμούς
    Αν και ο Άδωνις Γεωργιάδης συχνά πυκνά δηλώνει ότι σήμερα το ΕΣΥ διαθέτει το περισσότερο προσωπικό, οι δημόσιες δομές ασφυκτιούν. Το πρόβλημα αποτυπώνεται τόσο στις κενές οργανικές θέσεις, όσο και στις συνεχιζόμενες αποχωρήσεις εργαζομένων.
    Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας των εργαζομένων στο ΕΣΥ, οι κενές οργανικές θέσεις στα δημόσια νοσοκομεία φτάνουν περίπου τις 20.000, γεγονός που δημιουργεί έντονη πίεση στη λειτουργία κρίσιμων τμημάτων και υπηρεσιών.
    Και το πρόβλημα δεν είναι μόνο αυτό, αφού τα τελευταία χρόνια καταγράφεται κύμα αποχωρήσεων. Με βάση τα ίδια στοιχεία της ΠΟΕΔΗΝ μόνο το 2024 αποχώρησαν 2.471 εργαζόμενοι, ενώ το 2025 άγγιξαν τους 2.352 εργαζόμενους και το 2026 υπολογίζεται ότι θα φύγουν από το ΕΣΥ 2.353 άτομα.
Αναδημοσίευση από https://www.ethnos.gr/

Πώς θα αναγνωριστούν 12 χρόνια στα βαρέα για τους υγειονομικούς - Οφέλη μόνο στη μείωση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης

    Σύνταξη στα 62 αντί στα 67 κατοχυρώνουν χιλιάδες νοσηλευτές και διασώστες των δημοσίων νοσοκομείων με την αναδρομική ένταξή τους στα "βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα", στα οποία έχουν υπαχθεί παλαιότεροι συνάδελφοί τους.
     Η έξοδος όμως με χαμηλότερο όριο ηλικίας αποκλείει την προσαύξηση που δίνουν στη σύνταξη οι αυξημένες εισφορές των βαρέων ενσήμων. Αντιθέτως, αν επιλέξουν να συνταξιοδοτηθούν στο 67ο έτος, τότε θα πάρουν και την προσαύξηση των επιπλέον εισφορών και η σύνταξή τους θα είναι υψηλότερη. Ο διαχωρισμός αυτός προβλέπεται από νόμο του 2018, με τον οποίο αποσυνδέθηκε η καταβολή της προσαύξησης στις συντάξεις των ασφαλισμένων που αποχωρούν με καθεστώς βαρέων στα 62, ενώ με έξοδο στα 67 χορηγείται και η προσαύξηση.
     Η διάταξη για την ένταξη των νοσηλευτών και των διασωστών στα βαρέα περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, το οποίο οδεύει για κατάθεση στη Βουλή μετά τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης.
Στο νέο καθεστώς υπάγονται εργαζόμενοι που υπηρετούν:
  • στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ,
  • στα Κέντρα Υγείας,
  • στις Μονάδες Ψυχικής Υγείας του ΕΣΥ που έχουν μεταφερθεί στις ΔΥΠΕ,
  • στο ΕΚΑΒ.
Οι ειδικότητες που εντάσσονται είναι:
  • νοσηλευτές,
  • βοηθοί νοσηλευτών,
  • οδηγοί ασθενοφόρων,
  • βοηθοί ασθενοφόρων – διασώστες.
    Βασική προϋπόθεση είναι οι εργαζόμενοι να υπάγονται στη συνταξιοδοτική προστασία του Δημοσίου και να απασχολούνται αποκλειστικά στις συγκεκριμένες ειδικότητες, σε νοσοκομειακές μονάδες, κλινικές, μικροβιολογικά και βιοχημικά εργαστήρια ή στις υπηρεσίες του ΕΚΑΒ.
Σύνταξη στα 62 με εξαγορά 12 ετών
     Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά τη δυνατότητα λήψης πλήρους σύνταξης στο 62ο έτος της ηλικίας, δηλαδή πέντε χρόνια νωρίτερα από το γενικό όριο των 67 ετών.
Για να θεμελιωθεί το δικαίωμα απαιτούνται:
  • τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης,
  • από αυτά, 12 έτη αποκλειστικά στις συγκεκριμένες ειδικότητες,
  • και 3 (από τα 12) έτη να έχουν διανυθεί κατά τα 17 τελευταία χρόνια πριν από τη συμπλήρωση του 62ου έτους ή πριν από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.
     Οι εργαζόμενοι μπορούν να εξαγοράσουν το σύνολο του πραγματικού χρόνου που έχουν ήδη εργαστεί στις συγκεκριμένες ειδικότητες πριν από την υπαγωγή τους στα βαρέα, ώστε να συμπληρώσουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις των 12 ετών απασχόλησης στα βαρέα.
     Ο χρόνος αυτός θεωρείται πραγματικός ασφαλιστικός χρόνος και δεν υπολογίζεται στο ανώτατο όριο αναγνωρίσεων πλασματικών ετών, γεγονός που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για τους ασφαλισμένους.
Οι εισφορές
    Η εξαγορά δεν γίνεται με ένα σταθερό ποσό, αλλά με την καταβολή των πρόσθετων εισφορών που ισχύουν κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.
Για κάθε μήνα που αναγνωρίζεται, ο εργαζόμενος καταβάλλει τόσο το ποσοστό της εισφοράς που αντιστοιχεί στον ασφαλισμένο όσο και εκείνο που αντιστοιχεί στον εργοδότη, τόσο για την κύρια όσο και για την επικουρική ασφάλιση.
    Οι εισφορές υπολογίζονται πάνω στις συντάξιμες αποδοχές που λαμβάνει ο εργαζόμενος τον μήνα υποβολής της αίτησης εξαγοράς.
    Η πληρωμή μπορεί να γίνει είτε εφάπαξ είτε σε μηνιαίες δόσεις ίσες με τους μήνες που αναγνωρίζονται.
    Εάν ο ασφαλισμένος συνταξιοδοτηθεί πριν εξοφλήσει το σύνολο της εξαγοράς, το υπόλοιπο ποσό θα παρακρατείται από τη σύνταξή του, σε μηνιαία δόση που μπορεί να φθάνει έως το ένα τέταρτο του ποσού της σύνταξης, μέχρι την πλήρη αποπληρωμή.
     Για την κύρια ασφάλιση επιβάλλεται επιπλέον εισφορά 3,60%, η οποία κατανέμεται με 2,20% στον εργαζόμενο και 1,40% στον εργοδότη.
   Για την επικουρική ασφάλιση προβλέπεται πρόσθετη εισφορά 2%, η οποία επιμερίζεται σε 1,25% στον ασφαλισμένο και 0,75% στον εργοδότη.
    Η αναγνώριση των ετών στα βαρέα προϋποθέτει ότι οι ασφαλισμένοι θα καταβάλουν οι ίδιοι το σύνολο των επιπλέον εισφορών εργαζομένου και εργοδότη, ήτοι 3,6% για αναγνώριση χρόνου βαρέων στην κύρια ασφάλιση και 2% για αναγνώριση χρόνου βαρέων στην επικουρική.
   Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στις υπηρεσίες μισθοδοσίας του φορέα τους μέσα σε έξι μήνες από την έναρξη ισχύος της διάταξης.
    Η υπαγωγή ενεργοποιείται από την πρώτη ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από την υποβολή της αίτησης και αφορά ταυτόχρονα την κύρια και την επικουρική ασφάλιση.
    Με τις τελικές διατάξεις, πέραν των υπαλλήλων που εντάσσονται στα βαρέα, δίδεται η δυνατότητα και στους εργαζόμενους που είχαν ήδη υπαχθεί στα "βαρέα" μόνο ως προς την κύρια ασφάλιση, να επεκτείνουν την ασφάλισή τους με καθεστώς βαρέων και στην επικουρική, με εξαγορά ως 12 ετών.
    Με τη διάταξη εξισώνονται οι όροι συνταξιοδότησης των εργαζομένων που υπάγονται στη συνταξιοδοτική προστασία του Δημοσίου με εκείνους που ισχύουν για τους ασφαλισμένους του πρώην ΙΚΑ, δίνοντας τη δυνατότητα εξόδου έως και πέντε χρόνια νωρίτερα από το γενικό όριο ηλικίας.
Αναδημοσίευση από https://www.capital.gr/

Η μονιμότητα στο Δημόσιο και η συνταγματική αναθεώρηση

   115 χρόνια έχουν περάσει από την καθιέρωση της μονιμότητας των Δημοσίων Υπαλλήλων με το Σύνταγμα του 1911.      Εισηγητής της καθιέρωσης ...