Αποκλειστικό: Οι 4 μεγάλες τομές του νέου Πειθαρχικού Δικαίου για τους Δημοσίους Υπαλλήλους

   Μόνο στο alfavita.gr: Νέο ενιαίο Πειθαρχικό Συμβούλιο – Τέλος στα υπάρχοντα πειθαρχικά όργανα - «Πειθαρχική Συνδιαλλαγή» – Νέα δυνατότητα συμβιβασμού πριν από την ποινή - Ψηφιακή εποπτεία και τηλεσυνεδριάσεις στα πειθαρχικά
    Σε πλήρη αναμόρφωση τίθεται το πειθαρχικό δίκαιο στο Δημόσιο με το νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών. Πρόκειται για ένα ριζικά μετασχηματισμένο πλαίσιο πειθαρχικών διαδικασιών, που θεσπίζει νέα όργανα, αυστηρότερες ποινές και ψηφιακά εργαλεία για την εποπτεία του ανθρώπινου δυναμικού.
   Το alfavita.gr παρουσιάζει αποκλειστικά τέσσερις καθοριστικές αλλαγές που εισάγονται.
   Νέο ενιαίο Πειθαρχικό Συμβούλιο – Τέλος στα υπάρχοντα πειθαρχικά όργανα
    Το σχέδιο νόμου καταργεί πλήρως τα υπάρχοντα πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια πειθαρχικά συμβούλια και θεσπίζει ένα νέο, κεντρικό όργανο: το Πειθαρχικό Συμβούλιο Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα.
   Θα στελεχώνεται αποκλειστικά από μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
  Καμία συμμετοχή δεν προβλέπεται πλέον από αιρετούς, εκπροσώπους εργαζομένων ή συνδικαλιστικές ενώσεις.
   Μέσα από τα νέα Κλιμάκια του συμβουλίου, θα εξετάζονται οι υποθέσεις κατά θεματικές κατηγορίες και βαρύτητα παραπτωμάτων.
«Πειθαρχική Συνδιαλλαγή» – Νέα δυνατότητα συμβιβασμού πριν από την ποινή
  Για πρώτη φορά, εισάγεται θεσμικά η δυνατότητα πειθαρχικής συνδιαλλαγής.
  Ο υπάλληλος μπορεί να αιτηθεί, ακόμη και μετά την άσκηση δίωξης, να συνδιαλλαγεί με την υπηρεσία του με στόχο την αποδοχή ευθύνης και επιβολή επιεικέστερης ποινής.
Αν επιτευχθεί συμφωνία:
– Ο υπάλληλος κρίνεται ένοχος, αλλά δεν μπορεί να του επιβληθεί η οριστική παύση.
– Το πρακτικό κατατίθεται στο πειθαρχικό συμβούλιο.
Αν αποτύχει:
– Η διαδικασία συνεχίζεται κανονικά σαν να μην προηγήθηκε ποτέ συνδιαλλαγή.
– Όλα τα έγγραφα καταστρέφονται και δεν επηρεάζουν την υπόθεση.
Άρθρο 122Α – Πειθαρχική συνδιαλλαγή
  Σε περιπτώσεις πειθαρχικών παραπτωμάτων, τα οποία δεν επισύρουν την ποινή της οριστικής παύσης και είτε εξ αυτών δεν έχει προκληθεί οικονομική ζημία είτε τυχόν προκληθείσα ζημία έχει αποκατασταθεί πλήρως από τον υπάλληλο, το ανώτατο μονομελές πειθαρχικό όργανο του φορέα, μετά από αίτημα του πειθαρχικώς διωκόμενου υπαλλήλου, το οποίο μπορεί να υποβληθεί μετά την άσκηση της πειθαρχικής δίωξης μέχρι και την έκδοση απόφασης, προτείνει στον τελευταίο τους όρους, υπό τους οποίους είναι διατεθειμένο να συναινέσει στην επίλυση της υπόθεσης με την αποδοχή ευθύνης και την επιβολή επιεικέστερης ποινής.
Αν ο υπάλληλος αποδεχθεί τους όρους, συντάσσεται πρακτικό συνδιαλλαγής, το οποίο υπογράφεται από το πειθαρχικό όργανο και τον υπάλληλο.
Το πρακτικό συνδιαλλαγής περιλαμβάνει αναλυτικά:
  • Τα πραγματικά περιστατικά
Τη νομική αξιολόγηση
Την αποδοχή της πειθαρχικής ευθύνης
Την προτεινόμενη ποινή και το σκεπτικό της
Το πρακτικό διαβιβάζεται στο πειθαρχικό συμβούλιο, το οποίο:
  • Εξετάζει τη νομιμότητα και πληρότητα του
Επικυρώνει ή απορρίπτει την πρόταση
   Αν εγκριθεί από το πειθαρχικό συμβούλιο, κηρύσσει ένοχο τον διωκόμενο και επιβάλλει οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή εκτός από την ανώτατη προβλεπόμενη για το συγκεκριμένο παράπτωμα.
   Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, η αίτηση θεωρείται σαν ουδέποτε υποβληθείσα, καταστρέφεται μαζί με το συνοδευτικό υλικό και δεν λαμβάνεται υπόψη σε κανένα στάδιο της πειθαρχικής διαδικασίας.
   Κατά του πρακτικού συνδιαλλαγής και της απόφασης του πειθαρχικού συμβουλίου δεν χωρεί ένδικο μέσο.
   Αν υπάρξει συνδιαλλαγή πριν από την ολοκλήρωση πειθαρχικής ανάκρισης ή απολογίας, αυτές θεωρούνται περατωμένες.
Τα αιτήματα εξετάζονται κατά απόλυτη προτεραιότητα από τα αρμόδια όργανα
    Αυστηρότερο πλαίσιο ποινών – Από πρόστιμα έως και απολύσεις
Το νέο δίκαιο επεκτείνει και αυστηροποιεί το φάσμα των πειθαρχικών ποινών:
Πρόστιμα αποδοχών έως και 12 μήνες
Απαγόρευση προαγωγής ή επιλογής σε θέση ευθύνης για έως 5 χρόνια
Προσωρινή παύση με στέρηση αποδοχών από 3 έως 12 μήνες
Διοικητικά πρόστιμα έως 30.000 ευρώ, στις περιπτώσεις βαριάς πειθαρχικής υπαιτιότητας ή πολλαπλών ποινών
   Παράλληλα, η συσσώρευση τριών ποινών προστίμου μέσα σε τριετία μπορεί να οδηγήσει σε οριστική παύση ακόμα κι αν το παράπτωμα δεν το προέβλεπε αρχικά.
    Το νέο πειθαρχικό δίκαιο επαναπροσδιορίζει την κλίμακα των ποινών με σαφώς αυστηρότερες συνέπειες για τους δημόσιους υπαλλήλους που διαπράττουν πειθαρχικά παραπτώματα.
Σύμφωνα με το νέο άρθρο 109, προβλέπονται:
Κυριότερες πειθαρχικές ποινές:
Έγγραφη επίπληξη
Πρόστιμο: Κράτηση αποδοχών από ένα (1) έως δώδεκα (12) μηνιαίους μισθούς
Προσωρινή παύση: Από τρεις (3) έως δώδεκα (12) μήνες με αντίστοιχη στέρηση μισθού
Υποβιβασμός έως και δύο βαθμούς
Απαγόρευση προαγωγής ή συμμετοχής σε διαδικασία επιλογής προϊσταμένου για διάστημα έως πέντε (5) έτη
Οριστική παύση (απόλυση)
Κριτήρια επιμέτρησης ποινής:
    Όπως προβλέπεται στο ίδιο άρθρο, για την επιμέτρηση της ποινής λαμβάνονται υπόψη:
   Το είδος, η βαρύτητα και οι συνθήκες τέλεσης του παραπτώματος
Η υπαιτιότητα, το κίνητρο και η τυχόν υποτροπή
Η συνολική υπηρεσιακή εικόνα του υπαλλήλου
Η βλάβη του δημοσίου συμφέροντος και η εμπιστοσύνη των πολιτών
   Σημείο-κλειδί: Αν ο υπάλληλος έχει δεχθεί τρεις πειθαρχικές ποινές προστίμου ή ανώτερες μέσα σε τρία έτη, μπορεί να του επιβληθεί οριστική παύση ακόμη κι αν το νέο παράπτωμα είναι μικρότερης βαρύτητας.
Ψηφιακή εποπτεία και τηλεσυνεδριάσεις στα πειθαρχικά
   Το σχέδιο προβλέπει τον εκτεταμένο ψηφιακό μετασχηματισμό της πειθαρχικής διαδικασίας, με:
   Τηλεματικές συνεδριάσεις των πειθαρχικών οργάνων (άρθρα 37–38)
   Δυνατότητα εξ αποστάσεως παράστασης των υπαλλήλων στις ακροάσεις
   Ηλεκτρονική κοινοποίηση αποφάσεων, κλήσεων και εγγράφων
Δημιουργία ψηφιακής εφαρμογής διαχείρισης πειθαρχικών υποθέσεων, με πλήρη καταγραφή στοιχείων και χρονοδιαγράμματος
    Το νέο πειθαρχικό δίκαιο εισάγει για πρώτη φορά πλήρη ψηφιοποίηση των πειθαρχικών διαδικασιών, θεσπίζοντας ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή και νομιμοποιώντας την εξ αποστάσεως συμμετοχή των εμπλεκομένων μερών.
Σύμφωνα με τα άρθρα 136Α και 136Β, καθιερώνεται:
   Ηλεκτρονική εφαρμογή παρακολούθησης πειθαρχικού δικαίου
Με σκοπό τον πλήρη ψηφιακό συντονισμό της διαδικασίας:
Καταχωρίζονται όλες οι πράξεις της διαδικασίας (π.χ. διώξεις, αποφάσεις, ποινές)
Διασφαλίζεται η ιχνηλασιμότητα και η διαφάνεια
   Ενημερώνονται άμεσα και ηλεκτρονικά τα πειθαρχικά όργανα και οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες
    Το Υπουργείο Εσωτερικών έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη, λειτουργία και εποπτεία της εφαρμογής.
Αναδημοσίευση από https://www.alfavita.gr/

“Τζάνειο”: Οκτώ οι αιτίες που οδήγησαν στη λάθος μετάγγιση αίματος


 Σαφή αναφορά σε παραβίαση του πρωτοκόλλου και κατάρρευση των δικλείδων ασφαλείας, κάνει το πόρισμα του ΟΔΙΠΥ, το οποίο παραδόθηκε στον υπουργό Υγείας.   Το πόρισμα του Οργανισμού Διαχείρισης της Ποιότητας στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ) για την υπόθεση της λανθασμένης μετάγγισης αίματος σε 62χρονη ασθενή στο «Τζάνειο» Νοσοκομείο, δεν παραβλέπει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το λάθος.
    Το πόρισμα κάνει λόγο για υπερκόπωση του προσωπικού και εκτεταμένη υποστελέχωση, παράγοντες που, όπως σημειώνεται, επιδεινώνουν τον κίνδυνο για σοβαρά ιατρικά σφάλματα.    
   Συγκεκριμένα αναφέρεται σε 8 σημεία στα οποία έγιναν λάθη, ενώ μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται, ο ανθρώπινος παράγοντας, η κόπωση και ο φόρτος εργασίας του προσωπικού, αλλά και η βλάβη στον εξοπλισμό που θα μπορούσε να διευκολύνει στην ταυτοποίηση.

Το πόρισμα για τη λάθος μετάγγιση   αφορά σε 8 αιτίες και συγκεκριμένα:

  • - Ανθρώπινος παράγοντας
  • - Μη συστηματοποιημένη εκπαίδευση προσωπικού
  • - Απουσία διάκρισης αρμοδιοτήτων και ρόλων μεταξύ νοσηλευτών
  • - Μη συμμόρφωση με το πρωτόκολλο
  • - Αδυναμία διπλής ταυτοποίησης κατά τη διαδικασία μετάγγισης αίματος
  • - Λανθασμένη πρακτική ταυτοποίησης ασθενούς με τον αριθμό κλίνης
  • - Βλάβη εξοπλισμού που οδήγησε στην ταυτοποίηση μέσω βραχιολιών
  • - Κόπωση του προσωπικού λόγω φόρτου εργασίας
    Μετά το περιστατικό αυτό, το υπουργείο Υγείας αναμένεται να αυστηροποιήσει το πρωτόκολλο των μεταγγίσεων ώστε να υπάρχουν ακόμη περισσότερες δικλείδες ασφαλείας και να μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη σε άλλες περιπτώσεις.
   Ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, σχολιάζοντας το πόρισμα, έκανε λόγο για «σοβαρή παραβίαση του πρωτοκόλλου» και ανακοίνωσε τη σύνταξη νέου, αυστηρότερου και ασφαλέστερου πλαισίου διαδικασιών
   «Αν είχε ακολουθηθεί το πρωτόκολλο, αν –για παράδειγμα– ο βοηθός νοσηλευτή είχε την εποπτεία της προϊσταμένης νοσηλεύτριας, που ήταν παρούσα αλλά δεν τον συνόδευσε, θα υπήρχε το λεγόμενο ‘δεύτερο μάτι’ για να αποφευχθεί το λάθος. Αυτό, δυστυχώς, δεν συνέβη», ανέφερε χαρακτηριστικά.
 Μιχάλης Γιαννάκος – ΠΟΕΔΗΝ: «Η αυστηροποίηση του πρωτοκόλλου είναι σωστή, αλλά με τι προσωπικο;»
   Σε παρέμβασή του, ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, Μιχάλης Γιαννάκος, ζητά «ταπεινά συγγνώμη» για το ανθρώπινο λάθος, όμως ταυτόχρονα υπογραμμίζει, πως δεν μπορεί να μηδενιστεί το έργο των υγειονομικών εξαιτίας ενός τραγικού περιστατικού:
   «Ναι, έγινε λάθος. Αλλά οι μεταγγίσεις είναι ασφαλείς στα νοσοκομεία. Αυτό μαρτυρούν τα στοιχεία: 500.000 φιάλες αίμα χορηγούνται ετησίως, οι περισσότερες από βοηθούς νοσηλευτές, χωρίς προβλήματα», τονίζει.
Η πραγματικότητα, όμως, όπως την περιγράφει ο ίδιος, είναι αποκαλυπτική και εφιαλτική μαζί:
   Σε πολλές βραδινές βάρδιες, ένας μόνο ΔΕ βοηθός νοσηλευτή φροντίζει ολόκληρη κλινική, όπως λέει και προσθέτει πως σε νησιωτικά νοσοκομεία-κλειδιά για τουριστικές περιοχές, τη μετάγγιση κάνουν αποκλειστικά βοηθοί νοσηλευτές.
   «Το λιγοστό προσωπικό ιατροί, νοσηλευτές, βοηθοί νοσηλευτές, βοηθοί θαλάμου, τραυματιοφορείς, παραϊατρικό, προσωπικό υπηρεσιών στήριξης τρέχουν και δεν φθάνουν. Παρέχουν υπηρεσίες υπό πίεση και εργασιακή εξάντληση. Μιλάει το πόρισμα για αυστηροποίηση του Πρωτοκόλλου. Ποιος δεν το θέλει; Με το υπάρχον προσωπικό όμως είναι ακατόρθωτο. Οι γιατροί εφημερεύουν μόνοι, με ταυτόχρονες εισαγωγές και μεταγγίσεις, που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν», επισημαίνει ο Μιχάλης Γιαννάκος.
   Οι εργαζόμενοι στο ΕΣΥ ζητούν προσλήψεις και αξιοπρεπείς αμοιβές.
    Σύμφωνα με στοιχεία που κοινοποιεί ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, στις 90.000 οργανικές θέσεις υπηρετούν μόνο 45.000 μόνιμοι υπάλληλοι και 25.000 συμβασιούχοι.
   «Μιλάμε για τουλάχιστον 20.000 κενά, σε οργανισμούς ξεπερασμένους από το 2013 που δεν προβλέπουν τις σημερινές ανάγκες», τονίζει ο ίδιος και προειδοποιεί ότι το κύμα φυγής υγειονομικών προς το εξωτερικό θα συνεχιστεί, εάν δεν υπάρξει:
  • - Μονιμοποίηση των συμβασιούχων
  • - Ένταξη στα ΒΑΕ
  • - Αύξηση μισθών (σήμερα 700-800 ευρώ για βοηθούς νοσηλευτές)
  • - Κίνητρα για νέες προσλήψεις
  • - «Με αυτά τα λεφτά και αυτές τις συνθήκες, ποιος θα έρθει να δουλέψει;», καταλήγει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ.                                         Σύμφωνα με πληροφορίες του OPEN, όσοι βρίσκονταν στη βάρδια εκείνο το βράδυ στο Τζάνειο, αναμένεται να απομακρυνθούν.
  • Αναδημοσίευση από https://www.news247.gr/

Συνταξιοδότηση στα 62 με πλήρη ή μειωμένη σύνταξη

    Συνταξιοδότηση στα 62 με πλήρη ή μειωμένη σύνταξη. Σύμφωνα με τους ειδικούς στην ασφάλιση, πολλοί ασφαλισμένοι εξαγοράζουν έτη ασφάλισης κυρίως για να θεμελιώσουν χρόνο συνταξιοδότησης στο Δημόσιο ώστε να συνταξιοδοτηθούν στα 62. Περαιτέρω με την εξαγορά χρόνου ασφάλισης μπορούν να πετύχουν μείωση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης έως και επτά χρόνια στον ιδιωτικό τομέα (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ και Ειδικά Ταμεία).
   Οι ασφαλισμένοι που προέρχονται από το ΙΚΑ, τις ΔΕΚΟ, τις τράπεζες και το Δημόσιο και μπορούν να βγουν σε σύνταξη (πλήρη ή μειωμένη) για το 2025 είναι οι εξής:
Σύνταξη από το Δημόσιο
Ασφαλισμένοι (άνδρες και γυναίκες) γεννημένοι:
  Έως και τον 12/1963 με 25ετία έως και 31/12/2010, που συμπληρώνουν 35 έτη συνολικά μέχρι και τις 31/12/2018 με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 61 ετών και 6 μηνών.
   Έως και τον 12/1963 με 25ετία έως και 31/12/2011, που συμπληρώνουν 36 έτη συνολικά μέχρι και τις 31/12/2019 με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 61 ετών και 6 μηνών.
   Έως και τον 12/1963 με 25ετία έως και 31/12/2010, που συμπληρώνουν 35 έτη συνολικά μέχρι και τις 31/12/2019 (απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης 61 ετών και 6 μηνών).
   Ασφαλισμένοι γονείς με ανήλικο τέκνο το 2011 και 25ετία γεννημένοι έως και τον 12/1965 με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών.
   Ασφαλισμένοι γονείς με ανήλικο τέκνο το 2012 και 25ετία, γεννημένοι έως και τον 12/1963 με όριο ηλικίας συνταξιοδότησης 59 ετών και 6 μηνών.
   Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι γεννημένοι από τον 1/1965 έως και τον 7/1965 με 21 έτη το 2011 με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών.
   Τρίτεκνοι δημόσιοι υπάλληλοι γεννημένοι από τον 1/1962 έως και τον 7/1962 με 23 έτη το 2012 με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης 58 ετών και 5 μηνών, καθώς και οι γεννημένοι το 1963 με απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης το 61ο έτος.
Μειωμένη σύνταξη από το Δημόσιο
Η μειωμένη σύνταξη από το Δημόσιο:
• Πριν από τα 62 ισχύει για όσους διορίστηκαν πριν από το 1993 και συμπλήρωσαν τις ηλικίες των 55, 56, 58 και 60 ετών έως το 2022, με 25ετία στα έτη 2010, 2011 και 2012.
• Στα 56 και 58 από το Δημόσιο μπορούν να αποχωρήσουν οποτεδήποτε, άνδρες και γυναίκες με 25ετία το 2011 και ηλικία 56 ετών έως το 2022 και με 25ετία το 2012 και ηλικία 58 ετών έως το 2022.
• Αν οι ηλικίες των 56 και 58 ετών συμπληρώνονται από 1/1/2023 και μετά, τότε βγαίνουν με μειωμένη στα 62.
• Οι γυναίκες που συμπλήρωσαν 25ετία έως το 2010 θεμελιώνουν δικαίωμα για μειωμένη σύνταξη από το 55ο έτος, και οι άνδρες με 25ετία έως το 2010 βγαίνουν με μειωμένη από το 60ό έτος, εφόσον οι ηλικίες αυτές συμπληρώθηκαν έως το 2022. Αν συμπληρώνονται από το 2023 και μετά το όριο ηλικίας για μειωμένη σύνταξη είναι το 62ο έτος.
Σύνταξη από το ΙΚΑ
    Γυναίκες που είχαν συμπληρώσει έως το 2010 συνολικά 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο και έκλεισαν το 55ο έτος της ηλικίας τους έως το 2018. μπορούν να αποχωρήσουν για πλήρη σύνταξη με το νέο όριο ηλικίας των 61 ετών εάν δεν έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί με μειωμένη.
   Γυναίκες που είχαν συμπληρώσει 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο είτε το 2010, είτε το 2011 και έκλεισαν τα 50 το 2017 ή τα 52. με αυτές τις προϋποθέσεις αποχωρούν με μειωμένη σύνταξη με το όριο ηλικίας των 58,5 ετών, που το συμπληρώνουν το 2025 και το 2024 αντίστοιχα.
   Γυναίκες που είχαν στο ΙΚΑ 5.500 ημέρες ασφάλισης με ανήλικο τέκνο το 2012 και συμπλήρωσαν το 55ο έτος της ηλικίας τους έως το 2018. Οι μητέρες αυτής της κατηγορίας συνταξιοδοτούνται για μειωμένη σύνταξη εντός του 2024 με το νέο όριο ηλικίας που είναι ο 61ο έτος, ενώ όσες έκλεισαν τα 55 από το 2019 και μετά βγαίνουν στα 62 με μειωμένη σύνταξη.
   Γυναίκες που συμπλήρωσαν το 2010, 2011 και 2012 τις 3.600 ημέρες ασφάλισης στα βαρέα και 4.500 ημέρες στο σύνολο. Οι ασφαλισμένες αυτής της κατηγορίας συνταξιοδοτούνται στα 55, 56 και 57 ετών αντίστοιχα με πλήρη σύνταξη, εφόσον οι 1.000 από τις 3.600 ημέρες στα βαρέα συμπληρώνονται μέσα στα τελευταία 17 χρόνια πριν από την αίτηση για σύνταξη. Αυτό σημαίνει ότι μια ασφαλισμένη 57 ετών το 2025, θα πρέπει να συμπληρώνει 1.000 ημέρες με βαρέα ένσημα από το 2008 έως το 2025.
Σύνταξη από ΔΕΚΟ και Τράπεζες
   μητέρες, που είχαν συμπληρώσει 25ετία το 2010 με ανήλικο τέκνο και έκλεισαν το 50ό έτος της ηλικίας τους έως το 2017, αποχωρούν για πλήρη σύνταξη με όριο ηλικίας έως 58,5 ετών.
   μετά το 2017 τα όρια ηλικίας για όσες συμπληρώνουν τα 50 ανεβαίνουν στα 60,2, στα 61,3 κ.ο.κ. Τα ίδια όρια ηλικίας ισχύουν και για τις μητέρες που είχαν συμπληρώσει την 25ετία με ανήλικο τέκνο το 2011 και έκλεισαν το 52ο έτος της ηλικίας τους έως το 2018.
   μητέρες που είχαν την 25ετία με ανήλικο τέκνο το 2012 και έκλεισαν το 55ο έτος της ηλικίας τους έως το 2018 αποχωρούν με πλήρη σύνταξη με όριο ηλικίας έως 61 ετών.
Δημοσιεύτηκε στον Οδηγό του Πολίτη (https://www.odigostoupoliti.eu)

ΑΔΕΔΥ: ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΜΙΣΘΟΔΙΚΕΙΟΥ

     Η απόφαση του Μισθοδικείου συμπλέει προς τη νομολογία που ήδη υφίσταται από την Ολομέλεια του ΣτΕ και τον Άρειο Πάγο αναφορικά με τη συνταγματικότητα της κατάργησης των επιδομάτων εορτών και άδειας δυνάμει του ν. 4093/2012. Η νομική βάση της αγωγής σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης αφορούσε την αντισυνταγματική κατάργηση των επιδομάτων εορτών και άδειας και είχε ως αίτημα την χορήγηση των καταργηθέντων τούτων επιδομάτων για το διάστημα 2021-2023.
      Το Μισθοδικείο υιοθετώντας τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2019 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και άδειας είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα.
     Στο σημείο αυτό πρέπει να παρατηρηθεί ότι δεν φαίνεται με την αγωγή να ζητήθηκε η επαναθεσμοθέτηση των επιδομάτων εορτών και άδειας, αίτημα της πρότυπης δίκης της ΑΔΕΔΥ προς την Ολομέλεια του ΣτΕ,  αλλά η κρίση περί αντισυνταγματικότητας του νόμου 4093/2012, ο οποίος νόμος έχει ήδη κριθεί με δύναμη δεδικασμένου συνταγματικός από την Ολομέλεια του ΣτΕ και από τον Άρειο Πάγο.
   Τα δύο επίσης νομικά κρίσιμα σημεία της απόφασης του Μισθοδικείου έναντι των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ του 2019 φαίνονται να είναι:
- Η συσχέτιση της συνταγματικότητας της κατάργησης των επιδομάτων εορτών και αδείας με την από 22.6.2018 Συμφωνία του EUROGROUP και οι δεσμεύσεις οι σχετικές που αφορούν την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος καθώς και την επίτευξη ετήσιου πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ έως το έτος 2022 και μέσου ετήσιου πλεονάσματος 2,2% του ΑΕΠ κατά την περίοδο 2023-2060. Δηλαδή υπάρχει μια διασύνδεση της διαχρονικής οικονομικής πορείας της Ελλάδας με την υιοθέτηση του καταργητικού μέτρου.
- Η κρίση περί αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης των δικαστικών λειτουργών παρά την κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, με δεδομένο ότι οι αποδοχές των δικαστικών λειτουργών επανήλθαν ως προς το βασικό μισθό και τα επιδόματα του άρθρου 30 περ.Α΄ παρ.3 και 5 του ν.3205/2003 στα επίπεδα προ του ν.4093/2012 και 86 παρ.6 ν.4307/2014. Τούτο δε συντρέχει στην περίπτωση των δημοσίων υπαλλήλων.
    Η απόφαση του Μισθοδικείου δεν μπορεί να αξιοποιηθεί ως κριτήριο για να προεξοφληθεί η απόρριψη της αίτησης πρότυπης δίκης της ΑΔΕΔΥ από την Ολομέλεια του ΣτΕ. Τούτο για τους εξής επιμέρους λόγους:
- Στην δίκη της ΑΔΕΔΥ ζητείται η επαναθεσμοθέτηση των επιδομάτων εορτών και άδειας, λόγω έκλειψης των έκτακτων δημοσιονομικών συνθηκών που επέβαλαν το 2012 την κατάργησή τους. Δεν ζητείται η κρίση περί αντισυνταγματικότητας του ν.4093/2012. 
- Βασικός πυρήνας της νομικής βάσης της αίτησης πρότυπης δίκης της ΑΔΕΔΥ, που φαίνεται ότι θα απασχολήσει το ΣτΕ όπως προέκυψε από την ακροαματική διαδικασία, είναι η Οδηγία 2041/22/ΕΕ. 
-Έτερη νομική βάση αποτελεί η επεκτακτική αρχή της ισότητας, υπό την έννοια της εξίσωσης των κατώτατων μισθών ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, αφού η προβλεπόμενη στον ν.5163/2024 εξίσωση δεν καταλαμβάνει την καταβολή 14 μισθών στο Δημόσιο τομέα όπως ισχύει στον ιδιωτικό.
Αθήνα, 20.6.2025
 Η Νομική Σύμβουλος της ΑΔΕΔΥ
Μαργαρίτα Παναγοπούλου

Δραματικές ελλείψεις στο ΕΣΥ: Νοσηλεύτρια με μπαστούνι πιάνει δουλειά στην κλινική γιατί δεν υπάρχει αντικαταστάτης

       Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις λέει ένα ρητό και η περίπτωση της 58χρονης νοσοκόμας με το μπαστούνι, που μόλις μπήκε στο νοσοκομείο για να κάνει τη βάρδια της, αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο μέρος των συναδέλφων της, που ακόμη και με προβλήματα υγείας, προσέρχονται στην εργασία τους, καθώς προφανώς δεν υπάρχει άλλος να τους αντικαταστήσει.
    Την παραπάνω φωτογραφία έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ) Μιχάλη Γιαννάτος, πριν από λίγο επισημαίνονται: «Ορίστε φωτό με νοσηλεύτρια που προσέρχεται για εργασία σε νοσοκομείο. Χωρίς λόγια. Σας κοινοποιώ φωτογραφία με νοσηλεύτρια 58 ετών η οποία προσέρχεται στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ για να παραλάβει απογευματινή βάρδια σε κλινική. Και δεν είναι η μόνη. Τέτοιες εικόνες συναντάς παντού. Να γιατί πρέπει να ενταχθούμε ΣΤΑ ΒΑΡΕΑ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ».
Λείπουν 50.000 νοσηλευτές από το ΕΣΥ
   Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την Πανελλήνια Συνδικαλιστική Νοσηλευτική Ομοσπονδία του ΕΣΥ, (ΠΑΣΥΝΟ- ΕΣΥ) στη χώρα μας αντιστοιχεί ένας νοσηλευτής ανά 30-40 ασθενείς σε κάθε βάρδια.
Η ποσοτική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης είναι αποκαλυπτική:
  • Συνολικός αριθμός ενεργών κλινών στο Ε.Σ.Υ.: ~34.000
  • Ενεργοί Νοσηλευτές: ~18.000
  • Δείκτης Νοσηλευτών ανά κλίνη στην Ελλάδα: 0,5
  • Μέσος όρος χωρών ΟΟΣΑ: 2,03 Νοσηλευτές/κλίνη
  • Εκτιμώμενο έλλειμμα: ~50.000 Νοσηλευτές
  • Ελάχιστη ασφαλής αναλογία σε κλινικά τμήματα διεθνώς: 1 Νοσηλευτής ανά 5 ασθενείς
  • Πραγματικά δεδομένα στην Ελλάδα: Σε βάρδιες με 40 ασθενείς, υπηρετούν 1–2 Νοσηλευτές
  Η απόκλιση από τους διεθνώς αναγνωρισμένους δείκτες στελέχωσης είναι εκτεταμένη και επικίνδυνη.
Αναδημοσίευση από https://www.topontiki.gr/

Σοκ στις συντάξεις: «Σήμα» για αυξήσεις στα όρια ηλικίας και στις εισφορές

 Κάθε 5 χρόνια θα αυξάνονται οι εισφορές - Συντάξεις στα... 70 για να σωθούν τα Ταμεία!
   Η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας, Bundesbank, άναψε το «πράσινο φως» για αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και αναπροσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών, όπως καταγράφεται στην Ιουνιανή έκθεσή της (17/6/2025).
    Οι προτάσεις αυτές κατατίθενται μόλις λίγους μήνες μετά την ψήφιση του πακέτου Μερτς, το οποίο άμβλυνε το δημοσιονομικό φρένο για χάρη της ενίσχυσης των αμυντικών δαπανών.
    Η παρέμβαση έρχεται λίγους μήνες μετά την ψήφιση του πακέτου Μερτς, που ουσιαστικά "χαλαρώνει" τους δημοσιονομικούς κανόνες για να αυξηθούν οι αμυντικές δαπάνες. Πολλοί αναλυτές εκτιμούν πως η εξέλιξη αυτή προμηνύει περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες, κυρίως στις συντάξεις.
    Το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο κινείται ήδη στη λογική της «πολεμικής οικονομίας», με το ReArmEU 2030 να προβλέπει 800 δισ. ευρώ σε εξοπλιστικές δαπάνες την επόμενη τετραετία. Παράλληλα, ο επικεφαλής του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, έχει προτείνει ευθέως περικοπές σε υγεία και συντάξεις, ώστε να ενισχυθεί η άμυνα.
    Στην Ελλάδα έρχεται νέο σοκ στις συντάξεις το 2027 – Προβλέπεται αύξηση ορίων ηλικίας
   Στην Ελλάδα, υπενθυμίζεται ότι βάσει μνημονιακής πρόβλεψης του 2010, το 2027 τα όρια ηλικίας για σύνταξη θα επανεξεταστούν, σε συνάρτηση με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής την προηγούμενη τριετία.
   Η Bundesbank προειδοποιεί για τη δημογραφική επιβάρυνση στη Γερμανία: λιγότεροι εργαζόμενοι καλούνται να στηρίξουν όλο και περισσότερους συνταξιούχους.
   Η έκθεση τονίζει ότι η παραμονή των πολιτών στην αγορά εργασίας σε μεγαλύτερη ηλικία είναι κρίσιμη για τη βιωσιμότητα του συστήματος.
Τα τρία «κλειδιά» στη συνταξιοδότηση
  Η έκθεση περιγράφει τρεις βασικές παραμέτρους που καθορίζουν πότε και πώς βγαίνει κάποιος στη σύνταξη:
Η νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης
Το όριο για πρόωρη συνταξιοδότηση χωρίς κρατήσεις
Η πρώτη δυνατή ηλικία συνταξιοδότησης
   Το 2023, το 40% των νέων συνταξιούχων έκανε χρήση της τυπικής ηλικίας. Ωστόσο, πολλοί αποχωρούν πρόωρα — συχνά από τα 63 έτη — ενώ μόνο λίγοι εργάζονται πέραν της νόμιμης ηλικίας και λαμβάνουν σχετικό μπόνους.
Προσαρμογή στην αύξηση του προσδόκιμου ζωής
   Η Bundesbank επισημαίνει ότι μετά το 2031 πρέπει να συνδεθεί εκ νέου η ηλικία συνταξιοδότησης με το προσδόκιμο ζωής. Αν δεν γίνει αυτό, η αναλογία ετών εργασίας προς έτη σύνταξης θα συνεχίσει να μειώνεται.
   Παράλληλα, κρίνεται αναγκαίο να καταργηθούν τα προνόμια πρόωρης συνταξιοδότησης χωρίς κρατήσεις, τα οποία επιβαρύνουν το σύστημα και παραμορφώνουν τη μέση ηλικία αποχώρησης από την εργασία.
Μπόνους και κρατήσεις με νέα λογική
   Η τρέχουσα δομή επιτρέπει την πρόωρη συνταξιοδότηση με χαμηλές κρατήσεις και δίνει γενναιόδωρα μπόνους σε όσους μένουν παραπάνω. Σύμφωνα με την Bundesbank, η οικονομική ουδετερότητα του συστήματος διακυβεύεται.
   Η πρόταση είναι σαφής: νέα αναλογιστική προσέγγιση, με διαφανή υπολογισμό κρατήσεων και μπόνους, ανάλογα με την απόσταση από τη νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης. Οι προσαρμογές αυτές θα πρέπει να γίνονται κάθε πέντε χρόνια ή με βάση τις νέες προβλέψεις για τον πληθυσμό.
Τι προτείνει η Bundesbank
  Η έκθεση υποστηρίζει τη συχνή επανεξέταση των ασφαλιστικών εισφορών, επισημαίνοντας την ανάγκη να προσαρμόζονται περιοδικά ανάλογα με τις πληθυσμιακές και οικονομικές εξελίξεις.
   Παράλληλα, εισηγείται την αύξηση των κρατήσεων για όσους επιλέγουν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα, υποστηρίζοντας ότι το σημερινό σύστημα επιβαρύνει δυσανάλογα τα ταμεία.
   Επιπλέον, καλεί σε μείωση των μπόνους που δίνονται για καθυστερημένη συνταξιοδότηση, υπονοώντας ότι το σχετικό κίνητρο είναι πλέον υπερβολικό.
   Τέλος, τονίζει ότι πρέπει να τερματιστούν όλες οι ειδικές παροχές και εξαιρέσεις που δίνονται χωρίς κόστος ή χωρίς τεκμηριωμένη χρηματοδότηση.
   Όλα αυτά στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης αναμόρφωσης του συνταξιοδοτικού συστήματος, που λαμβάνει υπόψη τις δημογραφικές, δημοσιονομικές και γεωπολιτικές πιέσεις.
Αναδημοσίευση από https://www.alfavita.gr/

Απέρριψε το μισθοδικείο την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού για τους δικαστές με το σκεπτικό πως έχουν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.

Μισθοδικείο: Δεν επανέρχονται 13ος και 14ος μισθός στους δικαστές
«Οχι» στην επαναφορά 13ου και 14ου μισθού στους δικαστές είπε το Μισθοδικείο, με μια απόφαση που ίσως αποτελέσει προπομπό εκείνης που αναμένεται για τα δώρα και τα επιδόματα στο Δημόσιο
    Οι δικαστές έκριναν ομόφωνα ότι η κατάργηση με τον ν. 4093/2012 των επιδομάτων εορτών και αδείας για τους δικαστικούς λειτουργούς και η διατήρηση της κατάργησης αυτής στη συνέχεια δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε ότι θέτει σε διακινδύνευση την αξιοπρεπή διαβίωση των δικαστικών λειτουργών κατά τρόπο μη συνάδοντα προς το κύρος του λειτουργήματός τους ούτε ότι παραβιάζει την αρχή της διάκρισης των λειτουργιών και τη δικαστική ανεξαρτησία.
    Στην περίληψη της απόφασης, όπως αυτή δημοσιοποιήθηκε αναφέρονται τα εξής:
   «Επιβεβαίωσε την πάγια νομολογία, σύμφωνα με την οποία το Σύνταγμα (άρθρα 26, 87 παρ. 1 και 88 παρ. 2) επιτάσσει την ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείριση των δικαστικών λειτουργών, υπό την έννοια ότι οι αποδοχές τους πρέπει όχι μόνο να είναι τουλάχιστον ίσες προς τις αποδοχές των αντιστοίχων προς αυτούς οργάνων των άλλων δύο λειτουργιών, λόγω της ισοτιμίας της λειτουργίας αυτής προς τις άλλες δύο, αλλά και επαρκείς να εξασφαλίσουν αφ’ ενός μεν την αξιοπρεπή διαβίωσή τους, δηλαδή τη διαβίωσή τους κατά τρόπο συνάδοντα προς το κύρος του λειτουργήματος που ασκούν και την αποστολή τους ως οργάνων της τρίτης πολιτειακής λειτουργίας, και αφετέρου την απερίσπαστη άσκηση των καθηκόντων τους. Ο κοινός νομοθέτης υποχρεούται όχι μόνο να θεσπίζει εφάπαξ το ειδικό μισθολόγιο των δικαστικών λειτουργών, αλλά και να το αναπροσαρμόζει μέσω πρόσφορης διαδικασίας περιοδικής εξέτασης των εν λόγω αποδοχών σε συσχετισμό και με τις αποδοχές των αντίστοιχων οργάνων των άλλων δύο λειτουργιών του κράτους.
    Ελαβε υπόψη ότι με τον ν. 4093/2012, με τον οποίο εγκρίθηκε το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016, καταργήθηκαν από 1.1.2013 τα δώρα στον δημόσιο τομέα προκειμένου να προκύψει ετήσιο δημοσιονομικό όφελος 496.600.000 ευρώ. Η κατάργηση αυτή αποτελεί μέτρο με οριζόντιο αποτέλεσμα, το οποίο δεν θέτει τους δικαστικούς λειτουργούς σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με άλλες κατηγορίες δημοσίων λειτουργών ή υπαλλήλων, αφού δεν θεσπίσθηκε μονομερώς επί των αποδοχών μόνο των δικαστικών λειτουργών, αλλά αφορά τα εισοδήματα όλων των λειτουργών, υπαλλήλων και μισθωτών του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και των μονίμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
    Ελαβε ακόμη υπόψη ότι η κατάργηση αυτή των επιδομάτων εορτών και αδείας επιβλήθηκε ως καθολικό και οριζόντιο μέτρο για την αντιμετώπιση της οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης, το οποίο αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής (“Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016”) και προώθησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της ελληνικής οικονομίας, αποσκοπεί δε τόσο στην κάλυψη των άμεσων οικονομικών αναγκών της Χώρας και την αντιμετώπιση των ιδιαίτερα αυξημένων ελλειμμάτων όσο και στη βελτίωση της μελλοντικής δημοσιονομικής κατάστασής της, δηλαδή στην εξυπηρέτηση σκοπών που συνιστούν σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, δυνάμενους να δικαιολογήσουν, κατ’ αρχήν, τη λήψη μέτρων περιστολής μισθολογικών δαπανών του Δημοσίου.
   Εκρινε κατ’ αρχάς ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι το ανωτέρω μέτρο δεν ήταν αναγκαίο, δεδομένου ότι με αυτό, εφαρμοζόμενο γενικά σε όλους τους μισθωτούς του δημόσιου τομέα και συνεπώς και στους δικαστικούς λειτουργούς, γίνεται προσπάθεια εξοικονόμησης και περιορισμού των διογκωμένων δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης. Αλλωστε, με την από 22.6.2018 Συμφωνία της Ευρωομάδας (Eurogroup) σχετικά με την έξοδο της Ελλάδας από το τριετές Πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας [“τρίτο Μνημόνιο Συνεννόησης”, βλ. άρθρο 3 παρ. Γ του ν. 4336/2015 (Α΄ 94)] προβλέφθηκε δέσμη μέτρων για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους, καθώς και σειρά δεσμεύσεων που απορρέουν αφενός από το δημοσιονομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης και αφετέρου από το εν λόγω Πρόγραμμα του ΕΜΣ [που ολοκληρώθηκε στις 20.8.2018], προκειμένου να διασφαλισθεί η διατήρηση των αποτελεσμάτων του· οι δεσμεύσεις αυτές αφορούν την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος, καθώς και την επίτευξη ετήσιου πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ έως το έτος 2022 και μέσου ετήσιου πλεονάσματος 2,2% του ΑΕΠ κατά την περίοδο 2023 έως και 2060.
    Εκρινε περαιτέρω ότι, ως εκ του οριζοντίου χαρακτήρα του εν λόγω μέτρου, η κατάργηση με τις διατάξεις του ν. 4093/2012 των επιδομάτων εορτών και αδείας που καταβάλλονταν στους δικαστικούς λειτουργούς, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι οδήγησε στην απόληψη από αυτούς μειωμένων αποδοχών σε σχέση με άλλους λειτουργούς και υπαλλήλους του δημόσιου τομέα. Ελλείψει δε διακριτικής μεταχείρισης σε βάρος των δικαστικών λειτουργών ως προς την κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, δεν απαιτείται ειδική τεκμηρίωση για τη λήψη του μέτρου αυτού καθ’ ο μέρος αφορά ειδικά τις αποδοχές των τελευταίων.
   Εκρινε, τέλος, ότι, εν όψει των παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη ότι ο νομοθέτης διαθέτει μεγάλη ελευθερία επιλογής στη χάραξη της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, ιδίως όταν η επιλογή αυτή αναφέρεται σε χορήγηση παροχών και εντάσσεται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής που αποσκοπεί στη δημοσιονομική εξυγίανση, τυχόν μη εξέταση εναλλακτικών λύσεων από τον νομοθέτη δεν καθιστά από μόνη της μη αιτιολογημένη την εν λόγω ρύθμιση.
   Ελαβε, εξ άλλου, υπόψη ότι οι αποδοχές των δικαστικών λειτουργών επανήλθαν, ως προς τον βασικό μισθό και τα επιδόματα του άρθρου 30 περ. Α παρ. 3 και 5 του ν. 3205/2003, στα επίπεδα προ του ν. 4093/2012 [βλ. άρθρα 181 παρ. 1 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και 86 παρ. 6 του ν. 4307/2014 (Α΄ 246]).Με τα δεδομένα αυτά, το Δικαστήριο έκρινε ότι η κατάργηση με τον ν. 4093/2012 των επιδομάτων εορτών και αδείας και η διατήρησή της στη συνέχεια, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι θέτει σε διακινδύνευση την αξιοπρεπή διαβίωση των δικαστικών λειτουργών κατά τρόπο μη συνάδοντα προς το κύρος του λειτουργήματός τους ούτε ότι παραβιάζει την αρχή της διάκρισης των λειτουργιών και τη δικαστική ανεξαρτησία». 
Αναδημοσίευση από https://www.kathimerini.gr/

Καθυστερεί η επιλογή των νέων διοικητών στα νοσοκομεία της 6ης ΥΠΕ

  Καθυστερεί και άλλο η επιλογή των νέων διοικητών από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας στα νοσοκομεία της 6ης ΥΠΕ, που είναι πολύ μεγάλη και καλύπτει τις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου και Ιονίων Νήσσων (από την Κέρκυρα και τα Ιωάννινα έως και τους Μολάους).
   Το υπουργείο που καθυστέρησε τις σχετικές διαδικασίες σε όλη τη χώρα, σε όλες τις Υγειονομικές Περιφέρειες, - ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024 -, άφησε τελευταία την 6η ΥΠΕ.
   Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι να υπάρχουν ζητήματα αποτελεσματικής λειτουργίας και λήψης κρίσιμων αποφάσεων στα νοσοκομεία.
    Να υπενθυμίσουμε ότι η διαδικασία της επιλογής έχει φθάσει εδώ και καιρό στο τελευταίο στάδιο, σε αυτό που ο υπουργός Υγείας Αδωνις Γεωργιάδης θα επιλέξει τον εκλεκτό, τον διοικητή κάθε νοσοκομείου από την τελική τριάδα των υποψηφίων που επέλεξε αρμόδια τριμελής επιτροπή. Είναι το στάδιο που η επιλογή είναι υποκειμενική, ανήκει αποκλειστικά στον υπουργό που έχει τη δυνατότητα να επιλέξει όποιον αυτός θέλει, ακόμα και τον τρίτο στη σειρά.
    Μια διεξοδική ματιά στις τριάδες που έχουν επιλεγεί, καταδεικνύει ότι οι περισσότεροι που περιλαμβάνονται σε αυτές, διεκδικούν τη θέση του διοικητή σε διάφορα νοσοκομεία, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό “να κάνει παιχνίδι” και να ικανοποιήσει τους περισσότερους.
   Ειδικότερα και σύμφωνα με παλιότερο ρεπορτάζ μας, διαπιστώνουμε ότι τα μόνα πρόσωπα που βρίσκονται σε μία λίστα, που διεκδικούν ένα νοσοκομείο, είναι για το Νοσοκομείο Καλαμάτας, η νυν διοικήτρια του Νοσοκομείου Ελένη Αλειφέρη (είναι 2η) και ο πρώην διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας Νίκος Πεφάνης (είναι 3ος).
   Πρώτος στη λίστα για το Νοσοκομείο της μεσσηνιακής πρωτεύουσας είναι ο πρώην διοικητής του Πέτρος Τομάρας (την εποχή των ΠΕ.Σ.Υ επί ΠΑΣΟΚ, με διοικητή του ΠΕΣΥ τον Οδυσσέα Βουδούρη).
    Ο Π. Τομάρας που προέρχεται από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ, είναι 2ος στη λίστα για το Νοσοκομείο Ναυπλίου.
   Στο Νοσοκομείο Κυπαρισσίας 1η είναι η Μαρία Πετροπούλου, που είναι 1η για το Νοσοκομείο Κρεστένων και 2η για τα Νοσοκομεία Πύργου και Αμαλιάδας. Οι πληροφορίες την θέλουν να επιλέγεται σε ένα από τα νοσοκομεία της Ηλείας. Δεύτερη είναι η Εύη Παπαγεωργίου, σύζυγος του δημάρχου Καλαμάτας Θανάση Βασιλόπουλου και νυν διοικήτρια στο Νοσοκομείο Σπάρτης. Η κ. Παπαγεωργίου είναι ακόμα 2η για τη Σπάρτη και 3η για το Νοσοκομείο Τρίπολης. Οι πληροφορίες που επιβεβαίωσε ο υπουργός σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Καλαμάτα, τη θέλουν να αναβαθμίζεται και να επιλέγεται διοικήτρια στο Παναρκαδικό Νοσοκομείο Τρίπολης.
   Η 3η στο Νοσοκομείο Κυπαρισσίας Δημητρούλα Καλομοίρη είναι 3η και για το Νοσοκομείο Κορίνθου, στο οποίο 2ος είναι ο νυν διοικητής Γρηγόρης Καρπούζης, ιστορικό τοπικό στέλεχος της Ν.Δ. Αν είναι να επιλεγεί, η κ. Καλομοίρη αναμένεται να επιλεγεί για τη μονάδα της Κυπαρισσίας.
Αναδημοσίευση από https://eleftheriaonline.gr/

ΙΝΕ ΓΣΕΕ: Καθηλωμένοι οι πραγματικοί μισθοί εδώ και 15 χρόνια - Μειωμένη αγοραστική δύναμη από μισθωτούς και επαγγελματίες

 Στασιμότητα επικρατεί στους πραγματικούς μισθούς των εργαζόμενων στην Ελλάδα παρά τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας, γεγονός που μαρτυρά η «παγωμένη» κατανάλωση των νοικοκυριών των οποίων το εισόδημα προέρχεται κυρίως από μισθωτή εργασία.
    «Δεκαπέντε και πλέον χρόνια μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, οι μισθοί στη χώρα μας εξακολουθούν να είναι καθηλωμένοι σε επίπεδα που δεν διασφαλίζουν ένα επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης για μεγάλο τμήμα των απασχολουμένων» τονίζει στην έκθεσή του το Ινστιτούτο της ΓΣΕΕ, επισημαίνοντας πως την περίοδο 2009-2024 ο μέσος ετήσιος πραγματικός μισθός στη χώρα μας μειώθηκε κατά 32,8%. Την περίοδο 2019-2024 η μείωση διαμορφώθηκε στο 1,1%, παρά την αύξηση του μέσου ετήσιου πραγματικού μισθού κατά 2,9% τη διετία 2023-2024.
    Σημειώνεται ότι ο πραγματικός μισθός είναι το ποσό που απομένει μετά την αφαίρεση του πληθωρισμού και των φόρων από τον ονομαστικό μισθό.
    Όπως επισημαίνει στην ετήσια έκθεσή του το ΙΝΕ ΓΣΕΕ, παρά τις μακροοικονομικές αβεβαιότητες, τα βασικά ποσοτικά μεγέθη της αγοράς εργασίας συνέχισαν και το 2024 να εμφανίζουν βελτίωση. Ειδικότερα, το ποσοστό απασχόλησης των ατόμων ηλικίας 15-64 ετών ανήλθε στο 63,3%, αυξημένο κατά 1,5 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2023 και 6,8 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του προ-πανδημικού επιπέδου του (2019). Αντίστοιχα, το ποσοστό ανεργίας των ατόμων ηλικίας 15-74 ετών διαμορφώθηκε το 2024 στο 10,1% ‒ από 11,1% το 2023 και 17,3% το 2019.
   Η χώρα μας πέρυσι κατέγραψε το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης, εμφανίζοντας καλύτερη επίδοση μόνο συγκριτικά με την Ιταλία. Ίδια είναι και η εικόνα όσον αφορά τη διαφορά του ποσοστού απασχόλησης μεταξύ ανδρικού και γυναικείου πληθυσμού, με την Ελλάδα να εμφανίζει και σε αυτή την κατηγορία τη δεύτερη μεγαλύτερη απόκλιση των εν λόγω ποσοστών στην ΕΕ-27.
    Στην τρίτη θέση κατατάσσεται η χώρα μας όσον αφορά την απόκλιση του ποσοστού απασχόλησης μεταξύ μεταξύ της ηλικιακής ομάδας 40-64 ετών και των νέων 15-39 ετών. Επίσης, η Ελλάδα εμφάνισε το 2024 το χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης σε αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (80,3%) μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ.
Στάσιμη η κατανάλωση
    Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, τo 2024 η ελληνική οικονομία διατήρησε τον ήπιο ρυθμό μεγέθυνσής της, με το πραγματικό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 2,3%. Θετική συμβολή σε αυτή την εξέλιξη είχαν η κατανάλωση (1,5%) και οι επενδύσεις (0,7%), ενώ αρνητική είχαν η δημόσια κατανάλωση (-0,8%) και οι καθαρές εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών (-2%). Λαμβάνοντας υπόψη το ύψος των εισοδημάτων και το κόστος διαβίωσης, η Ελλάδα είναι το δεύτερο φτωχότερο κράτος-μέλος της ΕΕ.
    Μεταξύ 2019 και 2023 το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών αυξήθηκε περίπου 8,3 δισ. ευρώ και η πραγματική κατανάλωση κατά 7,9 δισ. ευρώ. Ωστόσο, η αντίστοιχη αύξηση του συνόλου των πραγματικών μισθών ήταν μόλις 130 εκατ. ευρώ, όταν το πραγματικό εισόδημα από μη μισθωτή εργασία αυξήθηκε κατά 2,6 δισ. ευρώ και το πραγματικό εισόδημα από πλούτο κατά 4,5 δισ. ευρώ. Για το ίδιο διάστημα οι μισθοί στην Ελλάδα είχαν τη δεύτερη μικρότερη συμβολή στην αύξηση των πραγματικών πρωτογενών εισοδημάτων των νοικοκυριών στην ΕΕ.
    Ταυτόχρονα, η μέση μηνιαία πραγματική κατανάλωση των νοικοκυριών, των οποίων το εισόδημα προέρχεται κυρίως από μισθωτή εργασία, παρέμεινε στάσιμη, η κατανάλωση των αυτοαπασχολούμενων περιορίστηκε, ενώ για τα νοικοκυριά στα οποία το κυρίως υπεύθυνο άτομο είναι εργοδότης αυξήθηκε και έγινε σχεδόν διπλάσια της αντίστοιχης των μισθωτών.
    Την περίοδο 2019-2024 η πραγματική παραγωγικότητα της εργασίας στο σύνολο της οικονομίας αυξήθηκε κατά 1,2%, αλλά το μέσο πραγματικό ωρομίσθιο μειώθηκε κατά 4,7%. Μεταξύ των 11 βασικών κλάδων της οικονομίας η πραγματική παραγωγικότητα της εργασίας αυξήθηκε σε οκτώ, αλλά το μέσο πραγματικό ωρομίσθιο αυξήθηκε μόλις σε δύο.
     Η βελτίωση της παραγωγικότητας της εργασίας δεν μετουσιώνεται σε αυξημένα πραγματικά ωρομίσθια. Ως αποτέλεσμα, στην Ελλάδα το μερίδιο κερδών αυξήθηκε και το μερίδιο μισθών υποχώρησε. Ειδικότερα, το 2024 το μερίδιο κερδών στην Ελλάδα ήταν 50,2% του ΑΕΠ, όταν στην ΕΕ ήταν 41% του ΑΕΠ.
     Η αύξηση του επιπέδου των τιμών, συγκεκριμένα του αποπληθωριστή ΑΕΠ, στην ΕΕ οφείλεται σε μια αναλογική αύξηση του κόστους μισθωτής εργασίας, του κόστους εισαγωγών και των κερδών. Αντιθέτως, στην Ελλάδα η αύξηση του αποπληθωριστή ΑΕΠ προέρχεται κατά κύριο λόγο από την αύξηση των κερδών, τα οποία κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στη διαμόρφωση των τιμών. Ακολουθεί το κόστος εισαγωγών, ενώ το μισθολογικό κόστος αποτελεί μόλις τον τρίτο προσδιοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση των τιμών. Τα ευρήματα αυτά δείχνουν ως κύρια αιτία της υποχώρησης της αγοραστικής δύναμης των μισθών την αύξηση των κερδών.
    Η μειωμένη αγοραστική δύναμη μεγάλου τμήματος των εργαζομένων συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά τις συνθήκες διαβίωσής τους. Το 2024 το ποσοστό σοβαρής υλικής και κοινωνικής στέρησης των μισθωτών ανήλθε στη χώρα μας στο 8,8%, έναντι 8% το 2023 και 3,8% στο σύνολο της ΕΕ. Αν και χαμηλότερο του αντίστοιχου το 2019, το ποσοστό αυτό είναι το δεύτερο υψηλότερο στην ΕΕ, με την Ελλάδα να καταγράφει καλύτερη επίδοση μόνο σε σύγκριση με τη Βουλγαρία.
    Επιπλέον, το 2024 το ποσοστό των μισθωτών που δήλωναν στην Ελλάδα ότι αδυνατούν να ξοδέψουν ένα μικρό ποσό χρημάτων για τον εαυτό τους αυξήθηκε από 27,9% το 2023 στο 29,3%. Το αντίστοιχο ποσοστό για όσους δήλωναν ότι δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν τακτικά σε δραστηριότητες αναψυχής διαμορφώθηκε στο 23,5%.
     Ενδεικτικό των υποβαθμισμένων συνθηκών διαβίωσης των μισθωτών είναι επίσης ότι το ποσοστό υποκειμενικής φτώχειας για τη συγκεκριμένη πληθυσμιακή ομάδα ανήλθε το 2024 στη χώρα μας στο 57,1%. Η τιμή αυτή είναι με διαφορά η μεγαλύτερη στην ΕΕ και υπερβαίνει κατά 28,6 ποσοστιαίες μονάδες τη δεύτερη υψηλότερη, που καταγράφεται στη Βουλγαρία.
Αναδημοσίευση από https://www.insider.gr/